مقاله های آموزشی

حساب های جعلی توییتر را چگونه شناسایی نماییم؟

در این اواخر دیده می‌شود که حساب های جعلی تویتتری به هدف مشخص در افغانستان در حال افزایش است

حساب های جعلی یکی از چالش های بزرگ شبکه های اجتماعی است و این نوع حساب ها امروزه در حال افزایش است،

شبکه های مشهور اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، انستاگرام و سایر اپلیکیشین ها در حال حاضر تلاش دارند که الگوریتم هایی را به کار گیرند که کاربران و حساب های جعلی را شناسایی و مسدود نمایند.

حساب های جعلی امروز در جامعه افغانی جایگاه ویژه یی دارند و در هر سوژه یی که مطابق مفکوره شان باشد درگیر اند. بیشتر سوژه هایی جعلی را نیز خود اینها در شبکه های اجتماعی راه اندازی می‌کنند تا به اهداف مورد نظر خود برسند.

به همین دلیل بیشتر توییت ها و کامنت های مشترک و مشابهی منتشر می‌کنند. سعی در القای یک ایده و فکر به مخاطب دارند و کاملا واضح است که در پشت پرده آنها فرد یا افراد مشترکی وجود دارد.

گاهی اوقات همین حساب های جعلی می‌خواهند تعداد لایکها و فالوور های یک حساب مهم و حقیقی را افزایش دهند و آن را روی صفحه فید توییتر به‌روز نگهدارند. و هم چنان امکان دارد حساب های کاربری فیک برای درآمدزایی کاذب باشند.

برای شناسایی حساب های جعلی چند نشانه وجود دارد که در میان کاربران توییتر مشهور است و مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

۱- جدید بودن حساب

عموما حساب های جعلی عمر کوتاه دارند که می‌توانید تاریخ ایجاد آن را در پروفایل مشاهده کنید. افرادی که پشت این حساب های جعلی اند بعد از مدتی آن‌ها را پاک می‌کنند و ی ابا نام و هویت جدیدی دوباره شروع به کار می‌نمایند.

توانایی تولید محتوا و جذب اعضا را ندارند، و مجبور اند پس از مدتی برای رسوا نشدن از صفحات حذف شوند. پس هرگاه که به یک حساب تازه بر می‌خورید و می‌بینید که رفتار مشکوک دارد باید شک کنید ممکن جعلی باشد.

۲- فالو/فالو بک

وظیفه اصلی حساب های جعلی، جریان سازی و تاثیرگذاری می باشد، پس حتما می‌بینید که به صورت گروهی یک پست یا توییت را لایک نموده و کامنت می‌گذارند یا بازنشر می‌نمایند و جالب اینکه دوباره هم پست ها و کامنت های خودشان را لایک می‌کنند.

به شکل گروهی تعدادی از کاربران را فالو می‌کنند تا آنها هم اقدام به فالو بک نمایند. به همین دلیل پس از مدتی کوتاه دارای چندین هزار فالور می‌شوند. تعدد دنبال کننده و دنبال شونده شان نزدیک بهم است.

۳- باز نشر به جای تولید محتوا

افرادی که در پشت این اکانت های جعلی پنهان اند و ده ها و صدها حساب جعلی را مدیریت می‌نمایند، دیگر زمانی برای تولید محتوا یا توییت کردن ندارند و اقدام به بازنشر و کاپی برداری از دیگران می‌نمایند. اگر به این حساب ها مراجعه نمایید با انبوهی از پست‌ها و محتواهایی مواجه استید که بازنشر شده اند.

نباید فراموش کنید که این حساب ها به صورت شبانه‌روزی در حال بازنشر محتوای دیگران اند که عموما مربوط به یک موضوع خاص، فکر و ایده خاص و فرد خاص می باشد. این سوال را از خود بپرسید که چگونه این افراد پرکار اند و فرصت شریک سازی این همه محتوا را دارند در حالی که واقعا چیزی برای گفتن ندارند؟

۴- نام‌های عجیب و غریب

از مشخصه های مهم دیگر این حساب های جعلی استفاده از نام ها و کلمات عجیب و غریب، نام افراد خاص و یا نام های نامفهوم و نامآنوس است.

یکی دیگر از مشخصه‌های اکانت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی، نام‌های اکانت عجیب و غریب، درهم و برهم، نامفهوم و نامانوس است. بیشتر از حروف و اعداد استفاده می‌نمایند و اگر هم یک نام حساب خوب و قابل فهم انتخاب کرده باشد بازهم نام کاربری آن ها مشکوک می‌باشد. در حالیکه کاربران حقیقی سعی می‌کنند از نام و حساب کاربری مشخص و واضح استفاده نمایند تا بتوانند پیام دهنده هویت باشند اعتبار ایجاد کند و ارتباط شان با دیگران تسهیل شود. اما حساب های جعلی فاقد پروفایل های قوی و توضیحات مشخص اند و شما نمی‌توانید اطلاعات زیادی در باره هویت آنها به دست آورید.

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟