درسترسانه ها

تصحیح گزارش از طرف دویچه وله

وبسایت دویچه وله گزارش متناقض در مورد یک دانشجوی رشته‌ی طب را به درخواست اففان فکت اصلاح نمود.

به تاریخ ۱۰/۷/۱۴۰۲ وبسایت دویچه وله در بخش Made for Minds خویش گزارشی را نشر نموده که محتوای آن با هم متناقض بود.
این گزارش زیر عنوان سرنوشت تلخ دختری که می‌خواست داکتر‌ عصب و روان شود منتشر شده بود.گروه راستی آزمایی افغان فکت بعد از مرور گزارش،چند مورد اشتباه را با اداره دویچه وله شریک ساختند که در مدت کوتاه اصلاح گردید.

در افتتاحیه گزارش آمده بودکه:

یک بانوی افغان که در آخرین سمستر بخش عصب و روان دانشگاه علوم طبی کابل درس می‌خواند و نزدیک بود از این رشته فارغ شود.

این تیتر باعث ایجاد سوال و تردید بین محصلان و جوان افغان شده بود، زیرا دانشگاه طبی کابل ابو علی ابن سینا تنها ۶ دانشکده به سطح لیسانس دارد و بخش عصب و روان مربوط دوره تخصص است که بعد از تکمیل شدن ۷ سال تحصیل عملی و نظری برای دو سال انجام می‌شود.

در قسمت دیگر گزارش آمده بود که:

… آخرین سمستر درسی‌اش را در دانشگاه پیش می‌برد و قرار بود به زودی وارد دوره عملی طب معالجوی شده و در رشته عصب و روان تخصص بگیرد.

این جمله مشخص نموده است که محصل مذکور در سمستر پایانی درس نظری بوده است. اما ادامه جمله مناسب نیست، زیرا دوره عملی برای یکسال است و به نام دوره ستاژ نیز یاد می‌شود و با ختم موفقانه آن محصل واجد شرایط اشتراک در امتحان اگزیت می‌شود، نه وارد دوره تخصص و رشته عصب و روان.

با بررسی این موضوع دریافتیم که محصل مذکور در سال اخیر دروس نظری خویش قرار داشته است.
نصاب تحصیلی دانشکده‌ طب معالجوی دانشگاه طبی کابل برای ۷ سال است که شش سال شامل دروس  نظری و عملی و یک سال اخیر دوره ستاژ یا کارعملی در شفاخانه می‌باشد. بعد از ختم موفقانه دوره ستاژ و دفاع مونوگراف، محصل شامل امتحان دولتی یا اگزیت می‌شود، با سپری نمودن موفقانه امتحان اگزیت، جواز دکتر طب را بدست می‌اورد و برای راه یابی به دوره تخصص باید امتحان اختصاصی را که از طرف وزارت صحت برگزار می‌شود موفقانه سپری نمایید. 

 

در قسمت دیگر گزارش به نقل از یک منبع آمده بود که: 

دختران و زنان اجازه دارند پس از آنکه از سوی کمیسیون طالبان تایید شدند، در انستیتوت‌های مربوط به وزارت صحت عامه در بخش‌های مشخصی تحصیل و کار کنند.»

این بخش گزارش نیز گنگ بود. و با تماس های مکرر با منابع مختلف موجودیت چنین کمیسیون را رد و یا تایید نتوانستیم. خوشبختانه این قسمت گزارش نیز از طرف دویچه وله تصحیح شد. دویچه وله از جمله رسانه‌های معتبر بین المللی است که مخاطبان زیادی در افغانستان دارد. این نهاد رسانه‌یی در کنار اطلاع رسانی برای توسعه علوم ارتباطات و به خصوص ژورنالیزم برنامه های متعددی را به پیش می‌برد. 

میرزاقلم به گزارش نشر شده دویچه وله نشان «درست» را می‌دهد. اگر شما فکر می‌کنید ما دچار اشتباه شده ایم و یا معلومات ارایه شده ما نادرست است لطف از طریق ایمیل و یا شماره تماس با ارتباط برقرار کنید.
در مورد نصاب تحصیلی طب در دانشگاه علوم طبی کابل به لینک زیر مراجعه کنید:
دانشگاه طبی کابل ابو علی ابن سینا
گزارش مکمل بانوی بازمانده از تحصیل را در این لینک بخوانید:

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟