اخبار سرچوکرسانه ها

خبر سرمایه گذاری میلیون دالری شرکت جال سازی، خبرسرچوک است

درحالی که استفاده ابزاری از رسانه‌ها و نشر اخبار پروپاگند از طرف رسانه‌های دولتی رو به افزایش است، آژانس باختر باز هم گزارش ضد و نقیض را نشر نموده است.

به تاریخ ۲۱ ماه حوت سال روان خبرگزاری دولتی در ولایت فراه گزارشی را نشر نموده است که در آن ادعا می‌شود یک شرکت مبلغ ۱.۴ میلیون دالر را در بخش تور (جال) ماهیگیری هزینه کرده است.
اصل خبر:

لینک اصل خبر: https://www.bakhtarnews.af/

تیم راستی آزمایی افغان فکت برای روشن شدن هرچه بیشتر موضوع تلاش نمودند با مسول شرکت صحبت نمایند اما موفق نشدند.
بر اساس راستی آزمایی مبنی بر OSINT، خبر متذکره مورد راستی آزمایی قرار گرفت و نتایج ذیل بدست آمده است:

جال یا تور ماهی‌گیری که به نام گرگور نیز یاد می‌شود در سواحل خلیج فارس رایج است و همین اکنون تعداد زیادی مردم محلات مذکور به آن مشغول اند.
جال های ذکر شده به نام قفس ماهیگیری نیز یاد می‌شوند و از سیم توسط دست بافته می‌شود. برای معلومات بیشتر به مطلب سایت مهر در این لینک مراجعه نمایید: گرگور بافی از گذشته تا امروز

ساختن جال های ماهیگیری نیاز به ماشین آلات و وسایل تخنیکی ندارد، هر فردی می‌تواند آن را تولید یا بافت نماید.

فردی که در افغانستان، کاروبار بافت قفس های ماهی گیری را راه اندازی نموده است نیز کدام کارگاه منظم ندارد حتا در ویدیو دیده میشود که کارکنان اش در یک محیط سرباز و بدون داشتن وسایل و تجهیزات، ایمنی مصروف بافت جال ماهیگیری استند.

ادعای سرمایه‌گذاری مبلغ ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دالر و هم چنان ادعای استخدام بیشتر از ۱۳۰ تن کارگر و ارتقای آن به ۱ هزار نفر در جریان شش ماه آینده، سوال برانگیز است.
در ضمن ادعاهای بلند و بالا در تابلوی این شرکت که با دست خطاطی شده است و دارای اشتباهات املایی نیز می‌باشد واژه «کشورهای همسایه» نیز تبلیغاتی و پروپاگند بودن این خبر را برجسته می‌سازد.

گروه راستی آزمایی افغان فکت با بررسی این خبر دریافتند که این خبر نیز جز خبرهای پروپاگند طالبان است که بیشتر بعد تبلیغاتی و ذهنیت سازی دارد.

میرزاقلم به این خبر نشان «اخبارسرچوک» را می‌دهد زیرا جزییات مهم و معیارهای گزارش نویسی را ندارد و تلاش شده است تا ذهنیت عامه را منحرف سازد.

اگر شما در این مورد اطلاعات بیشتر دارید و یا فکر می‌کنید گروه افغان فکت دچار اشتباه شده اند لطفا با ما تماس بگیرید:
info@afghanfact.com

 

 

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟