رسانه هامقامات حکومتی

اظهارات سرپرست وزارت صنعت و تجارت نشان «نیمه‌درست» دریافت کرد.

کارشناسان:‌ سود یا مفاد ۵۰ درصدی حتا در اقتصادهای ثابت و کلان یک احتمال است.

به تاریخ ۱۸ قوس سال روان نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت با گروهی از تجاران و سرمایه گذاران کشور ترکیه ملاقات نمود.

در این دیدار، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، گفت: “مفاد سرمایه‌گذاری در افغانستان حدود 50درصد ارزیابی می‌شود و شفافیت بوجود آمده، کاغذپرانی از بین رفته و تمام ادارات باهم در تماس و منسجم می‌باشد.

گزارش مکمل این ملاقات را در این لینک: کسانی که در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ در حدود 50درصد مفاد می‌کنند. خوانده می‌توانید.

 

این نقل قول مورد توجه رسانه‌های متعددی قرار گرفت و بازتاب گسترده یافت. خبرگزاری دولتی باختر نیز این خبر را نشر نمود.

گروه راستی آزمایی افغان فکت برای جزییات بیشتر این خبر با آخوندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت به تماس شدیم. ایشان در پاسخ به پرسش ما در مورد آمار و ارقام، تا هنوز جوابی ارایه نکرده اند. اما یک ویدیوی خبر را ارسال نمودند:

گروه میرزاقلم به راستی آزمایی اظهارات فوق ادامه دادند و ضمن بررسی منابع متعدد آنلاین، با کارشناسان امور اقتصادی نیز تماس گرفتند. برای معلومات عمومی: وضعیت اقتصادی افغانستان در ویکی‌پدیا

یکتن از کارشناسان امور که نخواست از وی نام گرفته شود؛ اظهارات سرپرست وزارت صنعت را عوام‌فریبانه خواند و اظهار داشت که چنین میزانی از سود در اقتصاد بی ثبات افغانستان ناممکن است.
وی با اشاره به تحولات سیاسی و اقتصادی اخیر افغانستان افزود که: حتا در اقتصادهای بزرگ و بازارهای جهانی که ثبات سیاسی کشورها و میزان سوددهی بالا وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد که چنین درصدی سود پیش بینی شود.

کار شناسی دیگری نیز با اشاره به سیستم های بازار آزاد و قواعد سرمایه گذاری و بدست آوردن عواید اظهار نمود که وزارت  صنعت و تجارت تا اکنون هیچ گزارشی و اطلاعات علمی و مستند را که نشان دهنده چنین مفادی در سرمایه گذاری ها در افغانستان صورت گرفته باشد ارایه نکرده است و این گفته‌ها به منظور جلب توجه سرمایه گذاران صورت می‌گیرد در حالی که واقعیت ندارد.

همچنان یافته های گروه راستی آزمایی میرزاقلم نشان می‌دهد که میزان سود یک کشور نمایانگر عملکرد اقتصادی و اجتماعی آن است و می‌تواند از طریق مختلفی اندازه‌گیری شود. چندین شاخص و روش برای ارزیابی و تشخیص میزان سود در یک کشور آورده شده است:

  1. روند رشد اقتصادی (ناخالص ملی داخلی – GDP): افزایش ناخالص ملی داخلی ممکن است نشانگر رشد اقتصادی باشد. اگر GDP یک کشور به طور مداوم افزایش یابد، این می‌تواند نشان‌دهنده سود اقتصادی باشد.
  2. نرخ تورم: نرخ تورم، افزایش قیمت‌ها در اقتصاد را اندازه‌گیری می‌کند. اگر تورم کم باشد، نشان‌دهنده‌ی پایداری اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های موفق در یک کشور می‌باشد.
  3. نرخ بیکاری: کاهش نرخ بیکاری معمولاً نشان‌دهنده فعالیت اقتصادی و افزایش سود است. افزایش تعداد شغل‌ها و فعالیت اقتصادی معمولاً بهبود میزان سود را نشان می‌دهد.
  4. نرخ بهره: نرخ بهره بانکی نشان‌دهنده هزینه گردش پول و سرمایه‌گذاری‌ است. نرخ بهره کمتر می‌تواند تحریکی برای سرمایه‌گذاری و مصرف باشد.
  5. نرخ توسعه اقتصادی و صادرات و واردات: میزان صادرات و واردات نشان‌دهنده وضعیت تجاری یک کشور است. افزایش صادرات و کاهش وابستگی به واردات ممکن است نشان‌دهنده سود باشد.
  6. شاخص‌های مالی بورس: عملکرد بازار سهام نیز می‌تواند نشانگر اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد باشد. افزایش شاخص‌های بورس ممکن است نشانگر سود بازار مالی باشد.

اما هر یک از این شاخص‌ها به تنهایی ممکن است تصویر کاملی از وضعیت اقتصادی یک کشور ارائه ندهند، و بررسی چندین شاخص به صورت ترکیبی مفیدتر خواهد بود. همچنین، شرایط سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند و در تحلیل در نظر گرفته می‌شوند.

با توجه به موارد فوق می‌توانید گزارش بانک جهانی را که وضعیت هر پنج شاخص بالا را نامناسب نشان می‌دهد در این لینک بخوانید:  Afghanistan Development Update – October 2023

با بررسی منابع متعدد هیچ دلیل و ثبوتی به دست نیامد که نشاندهنده ۵۰ فیصد مفاد در سرمایه گذاری در افغانستان باشد. و چنین فیصدی از سود در وضعیت فعلی افغانستان بسیار نادر است.
منبع: www.statista.com

بنآ میرزاقلم به اظهارات سرپرست وزارت صنعت و تجارت نشان «نیمه‌درست» را می‌ دهد، زیرا اطلاعات طوری ارایه شده است که واقعیت‌های مهم و جزییات را پنهان می‌کند.

اگر شما در این رابطه معلومات بیشتر دارید و یا فکر میکنید ما در تهیه این گزارش دچار اشتباه شده ایم، لطفا با ما تماس بگیرید: info@afghanfact.org

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟