رسانه هاشبکه های اجتماعینیمه‌درست

کاربرد تیتر نادرست در خبرگزاری باختر

خبر دیدار معاون رییس الوزرا با شماری از فرهنگیان امارت، با تیتر اشتباه از طریق آژانس باختر نشر گردیده است

به تاریخ ۱۶ سنبله سال روان، آژانس اطلاعاتی باختر با نشر خبری در صفحه توییتر اش چنین نگاشته است:‌

شماری از فرهنگیان کشور در دیدار با مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌‌الوزراء از پیروزی و استقرار دوباره امارت اسلامی و تامین امنیت ابراز خرسندی کردند و افزودند، برای روشن ساختن اذهان عامه از توطئه دشمنان مردم افغانستان باید به فعالیت‌های روشنگری و فرهنگی پرداخته شود و برای ایجاد وحدت میان مردم تلاش گردد.

تیتر این خبر را چنین نوشته است: معاون رییس الوزرا با شماری از فرهنگیان کشور دیدار کرد. 

در حالی که صفحه توییتر معاونیت رییس الوزرا و ارگ چنین نوشته اند:

با توجه به متن های فوق دیده می‌شود که کاربرد اصطلاح «تعدادی از فعالین فرهنگی امارت اسلامی» مناسب و درست می‌باشد.
اما خبرگزاری دولتی باختر با به کاربردن اصطلاح «تعدادی از فعالین فرهنگی کشور» خواسته است به اهمیت خبری خویش بیافزاید و خبر را به مجموعه‌ی بزرگی از فرهنگیان کشور ربط بدهد که این عمل می‌تواند خلاف اصول روزنامه نگاری باشد. هم چنان با توجه به اصلیت و ماهیت خبر و هم چنان با نگاه واضح تر نسبت به عکس منتشر شده کاربرد اصطلاح «تعدادی از فعالین فرهنگی کشور» در تیتر خبر، دقیق و درست نیست.

با بررسی خبر ذکر شده و تحلیل متن های به کاربرده شده و همچنان دو قطعه عکس مربوط به رویداد ثابت می‌شود که تعدادی محدودی از فرهنگیان مربوط به گروه طالبان با معاون رییس الوزرا ملاقات داشته اند و آنها که تعداد شان دقیقآ پنج تن می باشد نمی توانند از تمام فرهنگیان کشور که مربوط به فرهنگ، اقوام و مذاهب متنوع اند نمایندگی نمایند و کاربرد واژه فعالین فرهنگی کشور برای آنها درست نمی‌باشد تنها جنبه تبلیغاتی و منحرف ساختن اذهان عامه را دارد.

بنا میرزاقلم به این خبر آژانس باختر نشان «نیمه درست» را می‌دهد چون مطابق اصول خبرنگاری تکمیل نیست و جزییات را فراموش کرده است.

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟