اخبار سرچوکرسانه ها

مکتوب مربوط به قونسگلری افغانستان در تاجیکستان اخبار سرچوک است.

مکتوبی قونسلگری افغانستان در خاروغ از طرف ایندیپدنت فارسی به نشر رسیده است جعلی می‌باشد.

به تاریخ ۲۰ عقرب سال ۱۴۰۲ روزنامه الکترونیکی ایندیپندنت فارسی گزارشی را به نشر رساند که در آن گزارش استناد به یک مکتوب کونسلگری افغانستان در خاروغ تاجیکستان شده است.
گزارش مکمل را در صفحه ایندیپندنت فارسی می‌توانید اینجا بخوانید : درخواست سرپرست کنسولگری افغانستان در تاجیکستان از طالبان برای کمک مالی

مکتوبی که در این گزارش به نشر رسیده است، تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۳ مصادف با ۲۰ عقرب ۱۴۰۲ است و شماره آن ۱۰۲ بوده که مزین با امضا نقیب الله دهقان زاده سکرتر اول و سرپرست کونسلگری افغانستان می‌باشد.
این مکتوب دقیقا بعد از آن تاریخ زده شده است و نشر گردیده که ظاهر اغبر سفیر افغانستان در تاجیکستان، به تاریخ ۱۶ عقرب سال روان مکتوب مربوط به وزارت خارجه طالبان را در مقابل دوربین رسانه‌ها پاره نمود.

به تاریخ ۱۸ عقرب حافظ ضیااحمد معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان ویدیویی را در صفحه ایکس اش نشر نموده که آقای دهقان زاده در برابر عمل آقای ظاهر اغبر عکس العمل نشان داده است.


و اما مکتوبی که به امضا آقای دهقان‌زاده زاده است اولین بار در صفحه ایکس شهناز کامل‌زاده خبرنگار افغانستان اینترنشنل به نشر رسیده است.

مکتوبی که از رسانه‌ی اینترنتی ایندیپندنت به نشر رسیده است را به شکل واضح تر اینجا دیده می‌توانید:

مکتوب از شکل ظاهری دارای چند نکته است که زیر سوال می‌رود:

۱- سه قمست مکتوب به سه رنگ نشان شده است که نشان می‌دهد متن، اندازه فونت، رنگ و کیفیت چاپ روی کاغذ با هم تفاوت دارند.

۲- محتوای متن مکتوب دارای نقایص املایی و ساختاری است که نشان می‌دهد توسط یک مامور دولت یا کارمند اداره دولتی نوشته نشده است.

۳- متن مکتوب کاملا بالای یک ورق اسکن شده تایپ شده است و امکان دارد از طریق کیبورد گوشی موبایل نوشته شده باشد.

۴- پاورقی مکتوب که آدرس قونسلگری در آن ذکر شده است، مستقیم نیست و دارای شیب می‌باشد در حالی که متن بالا مستقیم است.

با تلاش های زیادی که طی چند روز گذشته انجام دادیم، رسانه ایندیپندنت فارسی، حافظ ضیا و سفارت افغانستان در تاجیکستان به پیام های ما پاسخ ندادند.
هر چند که ممکن است قونسلگری افغانستان از وزارت خارجه تقاضای مالی نموده باشد اما با اطمینان کامل که توسط همین مکتوب نشر شده نبوده است.

بنآ میرزاقلم به مکتوب نشر شده نشان (اخبارسرچوک) را می‌دهد، زیرا اطلاعات ممکن درست باشد اما طوری ارایه شده است که ذهنیت عامه را منحرف سازد.

اگر شما معلومات اضافی دارید و یا می‌دانید که ما در پروسه‌ی راستی‌آزمایی دچار اشتباه شده ایم لطفا با ما تماس بگیرید.

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟