رسانه هایک زاغ چهل زاغ

خبر برگزاری کنفرانس سوم بن، خبر یک زاغ چهل زاغ است.

اخباری در رسانه های اجتماعی دست به دست می‌شود که گویا قرار است نشست سوم بن در باره مسایل افغانستان برگزار شود

به تاریخ ۲۴ اسد سال ۱۴۰۲ خبرگزاری پیشگو متنی را نشر نموده است که در آن ادعا شده است که قرار است به زودی کنفرانس بن سوم برگزار شود
متن موضوع قرار ذیل است:

بزودی کنفرانس سوم بن در آلمان برگزار میگردد
طبق اطلاعات رسیده کشور آلمان میزبان سران سیاسی و جهادی به شمول طالبان برای یک حکومت فراگیر خواهد بود.

بر اساس اطلاعات رسیده به خبرگزاری پیشگو، در هفته های آینده یک تعداد از سیاسیون پیشین در آلمان جمع میشوند تا یک حکومت همه شمول را تشکیل بدهند .
گرچند این کنفرانس سرنوشت ساز برای مردم افغانستان نخواهد بود یک کنفرانس میباشد که بین احزاب سیاسی و همه جهشت های دخیل در مسایل سیاسی افغانستان را دور یک میز جمع نموده یک انسجام سیاسی را شکل بدهد تا نظریات همه سران جهادی و رهبران سیاسی به شمول شماری از وزرای حکومت پیشین جنرال ها وهمه افراد دخیل در قضایایی افغانستان به شمول نمایندگان جبهه های آزادیبخش در این کنفرانس دعوت میشوند. به نظریات و پیشنهاد های همدیگر نظر انداز نموده به چالش ها، راه های حلی پیدا بکنند تا در کنفرانس بعدی یک حکومت که شکل همه شمول را داشته باشند در افغانستان تشکیل گردد . 
این کنفرانس مقدمه‌ی خواهد بود برای آغاز یک کنفرانس چیزی شبیه به کنفرانس بن اول که در سال ۲۰۰۲ چارچوب آینده نظام جمهوری اسلامی افغانستان را مشخص کرد. ریاست این گفتگو ها را حامد کرزی بدوش خواهد داشت که از جانب گروه طالبان نمایندگی خواهد کرد.
این منبع که نخواسته است نامی از وی در این گزارش ذکر گردد همچنان گفته است که حامد کرزی گرچند به نمایندگی از طالبان و پاکستان این کنفرانس را ریاست میکند، ولی در اصل حامد کرزی به نفع کشور هند صحبت خواهد کرد، و بیشترین امتیازات را به طالبانی در نظر خواهد گرفت که وابسته به کشور هند هستند نه کشور پاکستان. گرچند شبکه حقانی و فرماندهان وابسته به ملا برادر در افغانستان به نام پاکستانی ها یاد میکردد که گویا از جانب آی ایس آی پاکستان دستور میگیرند و گماشته شدگان پاکستان هستند، ولی در اصل در میان این دو گروه دو دستگی های که به وجود آمده است یک بخشی از شبکه حقانی وابستگی های خود را به هندی ها و یا استخبارات هند ( را ) مربوط ساخته اند و در این اواخر این بخش گویا ( انشعاب شده ) پول های هنگفتی از جانب هندی ها نیز بدست آورده اند. پاکستانی ها فکر میکنند که حامد کرزی را از خود ساخته اند و در این نشست یا کنفرانس، حامد کرزی به نفع آنان خواهد بود ولی در اصل حامد کرزی در کنار اینکه از جانب طالبان نمایندگی میکند به نفع هندی ها خواهد گذشت نه پاکستان.
قابل ذکر است که حملات جبهه های ضد طالبان که در یک سال گذشته خاموش بودند و حتی بهترین فرماندهان خود را نیز عمدآ به کشتن دادند تا به شهرت کاذب برسند و هیچگونه تحرک نظامی علیه طالبان نیز نداشتند و در برابر بسیاری از جنایت های ترورستان طالب تا کنون خاموشی اختیار نموده بودند، در این اواخر در چندین ولایت های افغانستان حملات این جبهه ها علیه افراد گروه ترورستی طالبان شدت گرفته است، این همه بخاطر امتیاز طلبی در این کنفرانس و کنفرانسی که قرار است در پارلمان انگلیس دایر گردد میباشد.
در کنفرانس لندن بر علاوه از نمایندگان مردم در پارلمان پیشین افغانستان که از اقوام مختلف میباشند یک تعداد از چهره های سیاسی فعال و ضد طالبانی نیز دعوت میشوند و این کنفرانس در پارلمان انگلیس برگزار خواهد شد.
قابل ذکر است که در این دو کنفرانس سازمان ملل متحد هیچگونه نقشی ندارد، ما کنفرانس سوم بن تحت نظارت وسیع سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

گروه راستی آزمایی افغان فکت با مطالعه متن فوق به چند مورد زیر دست یافتند:

۱- این متن، تحلیل و نظر یک فرد می تواند باشد

۲- متن متذکره در فارمت خبر تهیه نشده است و نمیتواند یک خبر موثق باشد

۳- منابع در متن ذکر شده واضح و مشخص نیست

۴- متن متذکره دارای اشتباهات املایی فراوان است و حتا جمله بندی و پاراگرف بندی درست ندارد

اما بدون در نظر داشت متن فوق بررسی ها نشان میدهد که هیچ گونه طرحی برای برگزاری نشست بن سوم وجود نداشت وندارد. هم چنان هیچ کشور و نهادی تصمیم برای نشست بن در دستور کار خویش ندارند.

موضوع برگزاری نشست سوم بن بارها از طرف حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور مطرح شده بود و اما هیچ گونه پاسخ مثبتی در این زمینه دریافت نشد. در سال ۲۰۱۸ حامد کرزی در مصاحبه‌ی با شبکه دویچه ویله آلمان بازهم خواستار برگزاری کنفرانس سوم بن شد که این مصاحبه شان خیلی خبرساز شد.

با بررسی موضوعات فوق گروه راستی آزمایی به هیچ سندی دست نیافتندکه موضوع فوق را ثابت بسازد. بنآ متن یا خبر فوق درست نیست و به منظور منحرف ساختن اذهان عامه می باشد پس میرزا قلم به خبر فوق نشان (یک زاغ چهل زاغ) را می‌دهد.

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟