اخبار سرچوکرسانه ها

افزایش پخش خبرهای پروپاگند از طرف طالبان

طالبان همواره از اطلاعات و رسانه‌ها برای منافع گروهی شان استفاده ابزاری می‌نمایند.

طالبان پس از حاکمیت دوباره شان تلاش نموده اند از رسانه‌ها استفاده‌ی تبلیغاتی نمایند و در این روش تا اندازه‌ی نیز موفق بوده اند.
تنها در جریان سه روز گذشته مقامات طالبان آمار هایی را از سرمایه گزاری در اختیار رسانه‌ها قرار داده اند که غیرقابل باور است.
یکی از این خبرها به تاریخ ۱۷ ماه ثور سال روان به نشر رسیده است:

در حالی که بررسی‌های افغان فکت بر اساس منابع باز نشان می‌دهد که این زینه برقی خیلی ابتدایی است و ارزش آن یک صدهزار دالر امریکایی یا معادل هفت میلیون و دوصد هزار افغانی نمی‌ باشد.

زینه‌های برقی بسیار پیشرفته و معیاری نظر به کارکرد و جزییات تخنیکی قیمت‌های مختلف دارد و این مبلغ که در خبر ذکر شده است حتا در کشورهای توسعه یافته بعید به نظر میرسد.

برای جزییات بیشتر در مورد کارکرد، قیمت، معلومات تخنیکی و … به لینک زیر مراجعه نمایید:
https://dazenelevator.com

 

به تاریخ ۱۷ ماه ثور بازهم یک خبر از ولایت فراه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است که در آن ادعا می‌شود یک کارخانه پروسس گندم یا تولید آرد گندم (آسیاب میل) به هزینه‌ی دو صدهزار دالر امریکایی افتتاح شده است.

بررسی‌های تیم راستی آزمایی افغان فکت بر اساس منابع باز نشان دهنده این است که کارخانه تولیدی با ظرفیت و کیفیت بیشتر از چنین کارخانه‌ی که در خبر ذکر شده است به نهایت ارزانتر است.

برای جزییات بیشتر به این وبسایت مراجعه نمایید:
https://www.flourmillmachine.com/40T-Wheat-Flour-Mill-Project-in-Ethiopia.html

راستی آزمایی گروه افغان فکت تا اکنون نشان می‌دهد که آمار متذکره همه تبلیغات رسانه‌یی و پروپاگندا است. پس میرزاقلم به این اخبار نشان «اخبارسرچوک» را می‌دهد.

این مقاله در حال تکمیل شدن است، لطفا ما را همکاری کنید. شما می توانید از طریق واتساپ یا نشانی برقی زیر با ما به تماس شوید:
af.factchecking@gmail.com

 

 

 

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟