مقامات حکومتینادرست

اظهارات عبدالکبیر، معاون سیاسی وکفیل رییس الوزرا نادرست است.

عبدالکبیر در دیدار با شماری از اعضای کابینه و چهره‌های علمی و فرهنگی گفته است: امارت اسلامی یک نظام همه‌شمول است و در آن از هر قوم و هر منطقه کار می‌کنند.

طالبان در اسد سال ۱۴۰۰ به قدرت رسیدند و اکنون که بیش از ۲۰ ماه از حکومت سرپرست آنها می‌گذرد هیچ کشوری آنها را به رسمیت نشناخته است.

ایجاد حکومت همه شمول و رعایت حقوق بشری از جمله حقوق زنان و دختران از خواست های عمده جامعه جهانی از طالبان است

در حالی که این خواسته ها برآورده نشده اند اما طالبان همواره مدعی اند حکومت شان همه شمول است و حقوق زنان مطابق شریعت و فرهنگ افغانی برای شان مهیا شده است.

در آخرین مورد روز پنجشنبه ۴ جوزا نشستی در قصر سپیدار برگزار شده بود که به گزارش آژانس اطلاعاتی باختر در این نشست وزرا کابینه، عالمان و فرهنگیان و قلم بدستان از همه اقشار کشور حضور داشته اند.

در این نشست مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی و کفیل رییس الوزرا چنین گفته است «اگر معنای همه شمولیت این است که اقوام مختلف در حکومت حضور داشته باشند، آنها در حکومت ما موجود اند.اگر معنای همه شمول بودن این است که افراد از ولایت های مختلف و زون های مختلف در حکومت حضور باشند ، آنها در حکومت هستند و اگر معنای همه شمول بودن این است که چند تن از عناصر مفسد که از افغانستان فرار کرده اند در حکومت شریک شوند این نه به ملت و نه به ما قابل قبول است.»

در عکس ها و ویدیوهای این نشست که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ارگ و مقامات طالبان همگانی شده است دیده می‌شود که اشتراک کنندگان از یک قوم خاص در نشست حضور دارند. و اگر هم از سایر اقوام حضور داشته اند سخنران همه مقامات حکومت طالبان و از قوم پشتون اند.

در همین حال رادیو آزادی به نقل از محمد اسحق اتمر نوشته است که برداشت طالبان از حکومت همه شمول متفاوت است.

« مقامات طالبان فکر می کنند زمانیکه حکومت شان شامل اشخاص و افراد از ولایات مختلف و یا اقوام مختلف باشد این به معنای حکومت همه شمول است و یا اینکه چهره های تکراری نظام گذشته شامل حکومت ساخته شوند این به مفهوم حکومت همه شمول است در حالیکه چنین نیست. حکومت همه شمول به حکومتی گفته می شود که در آن تنوع سیاسی دیده شود و آن حکومت مبتنی بر قانون باشد و از رای مردم آمده باشد.»

از این که تمام سخنرانان به زبان پشتو صحبت کرده اند حتا تلویزیون ملی کلیپ های این نشست را در کانال زبان پشتوی تلویزیون ملی نشر نموده است

از حکومت طالبان همواره به حیث یک حکومت تک قومی، تک مذهبی، تک جنسیتی و تک زبانی یاد می‌شود.

بنآ میرزاقلم به اظهارات عبدالکبیر نشان «نادرست» را می‌دهد.

برای معلومات بیشتر در مورد حکومت همه شمول اینجا کلیک کنید.

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟