مقامات حکومتینادرست

اظهارات رییس عمومی دعوت و ارشاد نادرست است

محمدهاشم شهیدورور می گوید که نکتایی علامت صلیب است و شکستاندن آن واجب است.

محمد هاشم شهید ورور، رییس عمومی دعوت و ارشاد، در ویدیویی که از صفحه توییتر تلویزیون طلوع به نشر رسیده است نیک‌تایی (کراوات) را علامه “صلیب” خوانده و گفته است که از بین بردن آن “حکم شریعت” است.
وی چنین گفته است:


بعد از تماس های متعددی که با عالمان دین در این مورد داشتیم آنها این اظهارات را غیر موجه دانستند و تاکید نمودند که در منابع معتبر دینی چنین فتوا و یا حکمی اصلا وجود ندارد.
گروه راستی آزمایی برای صراحت بیشتر این موضوع به منابع معتبر انترنتی مراجعه نمودیم و معلومات بدست آمده چنین است:

وبسایت رسمی دارالافتا مرکزی اهل سنت ایران چنین می‌گوید:

برای معلومات بیشتر می‌توانید به این سایت مراجعه نمایید

وبسایت پرسش و پاسخ اسلامی مربوط به شیخ محمد صالح المنجد که به شانزده زبان رسمی فعالیت دارد در پاسخ به پرسشی چنین فتوا صادر نموده است:
ترجمه:
اگر شلوار تنگ باشد و به تن بچسبد یا برای تقلید از غربی ها گشاد باشد، اگر لباسی با لباس غربی ها بپوشد، چه حکمی دارد؟
پوشیدن کت و شلوار و کراوات و سایر لباس هایی که معمولاً کافران استفاده می کنند، چه حکمی دارد؟ آیا این امر پذیرفتنی است که از عادات مسلمانان شده است و یک مسلمان معمولی فکر نمی کند که پوشیده شده تا شبیه کافران باشد؟ یک مسلمان در این روزها باید چه بپوشد؟

«اصل اساسی در مورد لباس، حلال بودن آن است، مگر آنچه که اسلام به طور قطع از آن خارج شده است، مانند طلا و ابریشم برای مردان، مگر در مورد گال و مانند آن.
پوشيدن شلوار مخصوص كافران نيست، بلكه پوشيدن شلوار تنگ كه شكل بدن را نشان دهد، حتى عروه، جايز نيست.
شلوار گشاد جایز است، مگر اینکه پوشنده بخواهد شبیه کافرانی باشد که آن را می پوشند. همین امر در مورد پوشیدن کت و شلوار و کراوات نیز صدق می کند. اینها لباسی نیست که مخصوص کافران باشد، پس جایز است، مگر اینکه پوشنده قصد تقلید از آنها را داشته باشد.
به طور خلاصه، اصل اساسی در مورد لباس، مباح بودن آن است، مگر اینکه شواهد شرعی دال بر عدم جواز آن، همانطور که در بالا گفته شد، وجود داشته باشد.
و خداوند منبع قوت است. خداوند بر پیامبر ما محمد و آل و یارانش درود فرستد.» (فتاوای کمیته دائمی تحقیقات دانشگاهی و صدور فتوا، 24/40- شیخ عبدالعزیز بن عبدالله بن باز، شیخ عبدالرزاق العفیفی، شیخ عبدالله بن قدیان، شیخ عبدالله بن قعود)
و خداوند داناتر است.

این متن ترجمه شده است برای خواندن متن اصلی به این لینک مراجعه کنید:

 

هم چنان وبسایت اسلام وب.نت در پاسخ به پرسشی در این مورد چنین گفته است:‌
ترجمه: حمد و سپاس مخصوص خداوندی است که پروردگار جهان است.و صلوات و درود او بر پیامبر ما محمد و بر همه خاندان و یارانش باد.اولین حضور کراوات در اروپا بود. می گویند بستن کراوات در اصل نشانه وفاداری شوهر به همسرش بود; سپس معنای آن تا به امروز تغییر کرد. اکنون بستن کراوات برای بسیاری از مسلمانان صرفاً یک رسم است. دیگر ویژگی غیر مسلمانان محسوب نمی شود. پس بستن کراوات تقلید از آنها تلقی نمی شود، مگر اینکه کسی آن را صرفاً به این دلیل ببندد که غربی ها آن را می پوشند. در این صورت به قول پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می رسد: «کسی که از غیر مسلمانان تقلید کند از آنان خواهد بود». [احمد و ابوداود]. اما بهتر است مسلمان آن را ترک کند. از سوی دیگر، بستن کراوات برای زن حرام است، چرا که این کراوات تقلید از مردان محسوب می شود و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) زنانی را که از مردان تقلید می کنند، لعنت کرده است. از ابن عباس رضی الله عنه روایت شده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مردانی را که آداب زنانه می کنند و زنانی را که آداب مردانه می کنند، لعنت کرده است. [به روایت امام بخاری]. به عایشه (رضی الله عنه) گزارش شد که زنی صندل پوشید. گفت: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) زنی را که آداب مردانه را در پیش می گیرد، لعنت کرد. [ابو داوود]. صندل ذکر شده در حدیث به معنای آن است که شبیه به کفش مردانه است. الله اعلم.
برای اصل فتوا به این لینک مراجعه کنید: https://www.islamweb.net/en/fatwa/84147/wearing-a-tie

در این رابطه لازم است که صحبت های ذاکرنایک یکی از مبلغین پرطرفدار اسلامی را نیز بشنوید:

شبکه تلویزیونی کلمه نیز یکی از منابع معتبر اسلامی شناخته می‌شود و پربیننده ترین رسانه در بین اهل سنت است و در مورد سوالی در این باره چنین جواب ارایه شده است:

شبکه تلویزیونی وصال حق یکی از شبکه های اسلامی است که به سطح جهانی نشرات ندارد نظر یکی از علمای اسلامی در این شبکه چنین است:

در این راستا تلاش نمودیم تا منابع صحبت های شیخ القرآن و الحدیث مولوی محمد هاشم “شهید ورور” را پیدا نماییم اما متاسفانه موفق نشدیم. در ضمن خواستیم درجه و رشته تحصیلی ایشان را بدانیم که در کدام دارالعلوم و یا مدرسه آموزش دیده اند که بازهم متاسفانه اطلاعات از ایشان در رسانه ها و حتا در وبسایت وزارت مربوطه شان وجود ندارد.

در حالی که ایشان واژه های انگلیسی مانند doctor, Engineer و hospital را که کلمات انگلیسی است به زبان می‌اورند اما بدون هیچ منبع و مدرکی حکم صادر می‌نماید که نکتایی مربوط کفار و سمبول عیسویت است و استفاده آن ناجایز می‌باشد

میرزاقلم به این اظهارات نشان «نادرست» را می‌دهد. اگر شما در این رابطه نظر و انتقادی دارید می‌توانید در کامنت با ما شریک سازید.

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟