شاخ‌دارشبکه های اجتماعی

حساب توییتری تاجکستان انترنشنال جعلی است

تاجکستان انترنشنال اخبار جعلی، اطلاعات نادرست و شایعه نشر می‌کند.

بعد از سقوط نظام قبلی و حاکم شدن طالبان بر افغانستان تبلیغات این گروه از طریق رسانه های عمومی و شبکه های اجتماعی گسترش یافت. در حالیکه طالبان و حامیان شان در شبکه های اجتماعی مانند توییتر و واتساپ حضور گسترده و فعال داشتند و دارند.

رادیو تلویزیون های ملی افغانستان و چندین تلویزیون و رادیو خصوصی و نیمه خصوصی دیگر هم که غیر فعال شده بودند توسط بدست طالبان افتید و در حال حاضر به نفع طالبان نشرات دارند.
در این میان بازار حساب های جعلی با نام های مستعار زن و مرد نیز گرم است. طالبان و حامیان شان صدها حساب جعلی راه اندازی نموده اند و در حمایت از خود فعالیت می نمایند. این وضعیت باعث شده است که به تعداد حساب های جعلی افزوده شود و تعدادی از حساب به توهین، تحقیر و تبلیغ علیه گروه های اجتماعی دیگر، احزاب، سیاسیون، اقوام و مذاهب دیگر بپردازند.
یکی از این حساب ها تاجکستان انترنشنال است که دست به نشر اطلاعات غلط، اخبارنادرست و جعلی می‌زند در حالیکه غیر از افغانستان انترنشنال و ایران انترنشنال دیگر شبکه‌ی فعالیت ندارد.
در عکس های پاهین به مشخصات که نشانی شده اند توجه نمایید که اشتباهات فاحش و تفاوت های قابل ملاحظه‌ی در املا و فونت ها دیده می‌شود و هم چنان تاریخ ایجاد حساب نیز مشخص است.

هم چنان در عکس زیر به دنبال کننده گان این حساب جعلی توجه نمایید که توسط کی ها دنبال می‌شود:

بیشتر مردم ما بی‌سواد اند و افراد باسواد هم سوادرسانه‌یی ندارند و نمی‌توانند اطلاعات واقعی و جعلی را تفکیک نمایند باعث سردرگمی و سوتفاهم در مسایل اجتماعی و سیاسی شان می‌شود. وقتی نتوانند به اطلاعات و اخبار اعتماد کنند، اعتماد عمومی به منابع خبری و اطلاعاتی قانونی تضعیف می‌شود.
بسیاری از اخبار جعلی برای تحریک و تشدید درگیری های اجتماعی بین مردم افغانستان تولید و منتشر می‌شوند.
اخبار جعلی بیشتر از طریق حساب های خبری جعلی که در تلاش برای کسب اعتبار، از منابع خبری معتبر تقلید می کنند،‌منتشر می شود.
رسانه‌های اجتماعی اطلاعات و ادعاهای نادرست را سریع‌تر از اخبار واقعی منتشر می‌کنند.
اخبار جعلی به سرعت پخش می شوند زیرا برای جلب توجه و جذب احساسات طراحی شده اند، به همین دلیل است که اغلب محتواهای عجیب و غریبی را ارایه می دهند که خشم یا ترس خواننده را برمی انگیزند.

انواع محتواهای نادرست یا گمراه کننده چیست؟

اطلاعات جعلی را می توان به طور عموم به دسته های رایج زیر طبقه بندی کرد:

  • زمان اشتباه/ مکان اشتباه: این دسته، رایج ترین نوع محتوای تصویری گمراه کننده است؛ که در آن محتواهای بصری با ادعاهای جدید در مورد تصویر ارایه شده، مجدداً به اشتراک گذاشته می شود. این ها را می توان به سادگی برملاء کرد یا فاش کرد. اما به راحتی نمی‌توان جلو انتشار آنها را در شبکه های اجتماعی گرفت.
  • محتوای دستکاری شده محتوایی است که به صورت دیجیتال، با استفاده از نرم افزار ویرایش عکس یا ویدئو دستکاری شده است.
  • محتوای صحنه سازی شده یا غیرواقعی محتوای تولیدی است که با هدف گمراه کردن، ایجاد یا به اشتراک گذاشته شده است. مانند جعل عمیق یا همان دیپ فیک و اطلاعات کاملاً نادرست.
  • این نوع از اخبار و اطلاعات نادرست با هدف ضربه زدن به افراد،‌دولت ها، کشورها و نهادها منتشر می شوند.

 با توجه به مشخصات حساب مذکور و ویژه گی های اخبار جعلی و اطلاعات نادرست و  بعد از بررسی دقیق حساب متذکره توسط گروه راستی آزمایی افغان فکت میرزاقلم به محتوای این حساب توییتری نشان «دروغ شاخدار» را می‌دهد و هم چنان حساب تاجکستان انترنشنال زندانی می‌شود.

 

 

 

 

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟