رسانه هانیمه‌درست

خبر روزنامه هشت صبح در مورد مسابقه «امارت شناسی» نیمه درست است.

کاربرد واژه «طالبان» در تیتر خبر برگزاری رقابت کتابخوانی مناسب نیست.

به تاریخ ۲۱ ماه سنبله مسابقه‌ی (امارت شناسی) در دانشگاه هرات برگزار گردید. این مسابقه بین محصلان دو دانشکده توسط استدیوی فرهنگی عروج، کمیته دعوت و ارشاد دانشگاه هرات برگزار گردیده بود و به تاریخ ۲۷ ماه سنبله اشتراک کنندگان و برندگان جوایز از طرف ریاست دانشگاه مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتند.

خبر برگزاری مسابقه را در این لینک ببینید:

خبر محفل توزیع جوایز و تشویق اشتراک کننده گان را در این پیوند تماشا کرده می‌توانید:

خبر مذکور توسط تعدادی رسانه ها به شکل دیگری منتشر شد و بیشتر رسانه ها برگزار کننده این مسابقه را «طالبان» عنوان نموده اند. به طور نمونه به تیتر چند رسانه توجه نمایید:

طالبان در دانشگاه هرات مسابقه «امارت شناسی» برگزار کردند

 

 

 

 

گروه راستی آزمایی افغان فکت در این رابطه تحقیق و بررسی نمودند و دریافتند که:

۱– برگزاری این رقابت بین محصلان با استفاده از کتاب تحت نام امارت شناسی که نویسنده آن قاری عبدالستار سعید می‌باشد صورت گرفته است. محتوای این کتاب معرفی مختصر تاریخ امارت اسلامی است.

۲– این رقابت در چندین ولایت صورت گرفته است و برگزاری آن بیشتر جنبه تشویقی داشته است به ویژه در ولایت هرات این رقابت با همکاری مستقیم نهاد رسانه‌یی عروج راه اندازی شده بود.

۳– برگزاری این رقابت بیشتر توسط بخش های فرهنگی دانشگاه ها و یا ولایات صورت گرفته و اجباری در کار نبوده است.

با بررسی موارد بالا، میرزاقلم به این اخبار نشان «نیمه درست» را می‌دهد، زیرا خبر واقعیت دارد اما اطلاعات و توضیحات بیشتر در مورد چگونگی و هدف رقابت برگزار شده را ذکر نکرده اند. هم چنان کاربرد واژه طالبان به منظور بزرگ نمایی موضوع مطرح شده است.

 

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟