مقاله های آموزشی

با حساب های جعلی فیسبوک مبارزه کنید

ایجاد حساب های جعلی به هدف جلب فالوور و بلند بردن لایک انجام می‌شود و بیشتر این صفحات خرید و فروش می‌شوند.

شبکه اجتماعی فیسبوک از محبوب ترین پلتفرم ها در افغانستان است، فیسبوک یک مکان عالی برای ملاقات با دوستان، ایجاد روابط و حتا ایجاد تجارت است.

اما طوری که آگاه استید ایجاد حساب های جعلی نیز در فیسبوک رایج است و مانند اخبار جعلی و معلومات نادرست در حال افزایش می‌باشد. ایجاد حساب های جعلی به هدف جلب فالوور و بلند بردن لایک انجام می‌شود و بیشتر این صفحات خرید و فروش می‌شوند.
از ویژگی های خوب فیسبوک «تعامل شخصی نزدیک» است به همین دلیل این پلتفرم محبوب برای اهداف مخرب  مورد سواستفاده قرار می‌گیرد. اکثر اوقات ممکن است با فردی که در فیسبوک با او دوست استید و صحبت می‌کنید‌ آن کسی نباشد که شما فکر می‌کنید پس در عصر اطلاعات و ناهنجاری های اطلاعاتی مراقب تان باشید. در حال حاضر ده ها حساب جعلی فیسبوک وجود دارد که با استفاده از نام و عکس افراد دیگر فعالیت می نمایند، حریم خصوصی کاربران فیسبوک را نقض و باعث بی اعتباری در بین رسانه های اجتماعی می گردند.

چرا حساب های جعلی فیسبوک ایجاد می‌شوند؟

هر‌ انسان با استفاده ازهویت واقعی خود در فیسبوک می‌تواند کارهای زیادی انجام بدهد و هویت هر فرد معرف شخصیت فرد است و از همین طریق می‌تواند با دوستان خود ارتباط برقرار نماید، تجارت کنند وغیره…

یکی از دلایل مهم ایجاد حساب جعلی، هویت فانتوم یا فرض هویت دیگران است تا با استفاده از این هویت فرضی مردم را فریب بدهند. حساب های جعلی در فیسبوک تلاش می‌کنند با استفاده از این هویت به اطلاعات محرمانه‌ی افراد مورد نظر شان دست پیدا کنند.
آنها همچنین از حساب‌های فیسبوک با جعل هویت افراد مشهور یا سازمان‌های تجاری مشروع استفاده می‌کنند تا لایک جمعاوری نمایند، از مردم پول‌ های هنگفتی درخواست کنند.

 زمانی که شخصی بتواند هویت جعلی را در فیسبوک به دست آورد و مردم را متقاعد کند که همان چیزی است که می گویند، این فرد دارای یک هویت جعلی یا فرضی می‌شود که خیلی خطرناک است و هر اشتباه ممکن را می‌تواند انجام بدهد.

چند نکته برای شناسایی حساب های جعلی در فیسبوک که تمام کاربران فیسبوک با آن آشنا باشند:

  • عکس های جعلی یا دزدیده شده

حساب های جعلی چیزهای زیادی برای گفتن در مورد زندگی روزمره خود ندارند، زیرا، آنها زندگی نمی کنند. در عوض، آنها استفاده از عکس های زیادی را برای ایجاد ظاهری فعال انتخاب می کنند. یکی از چیزهایی که برجسته می شود ماهیت عکس هایی است که آنها ارسال می کنند. معمولاً باید عکس‌های افرادی را که جعل هویت می‌کنند، بدزدند. این کار را بیشتر پروفایل های جعلی فیسبوک که توسط کلاهبرداران  برای چت کردن استفاده می شود انجام می‌دهند.

اگر به جعلی بودن یک حساب مشکوک هستید، می توانید یک جستجوی عکس معکوس ساده در گوگل انجام دهید. یا می توانید از سایر ابزارهای اختصاصی جستجوی تصویر مانند TinEye و Pixsy استفاده کنید. این فرآیند نسبتاً ساده است، فقط عکس را آپلود کنید و جستجو را شروع کنید. اگر همان تصویر را پیدا کردید که در زمان قبلی در جای دیگری پست شده است، ممکن است حسابی که با آن تعامل دارید ساختگی باشد.

  • جدول زمانی ناسازگار

بسیاری از حساب های جعلی در فیسبوک به صورت گروگان گرفته شده یا هک شده اند. یک بازار سیاه جالب برای حساب های قدیمی فیسبوک همین است که حساب های که دارای فالوور و یا لایک زیاد اند خرید و فروش می‌شوند. اگر فردی با یک حساب کاربری جدید در فیسبوک سعی کند شخص دیگری را جعل کند، تشخیص آن آسان تر است. بنابراین، افراد مخرب به سراغ حساب های قدیمی تر می روند.

استفاده از پروفایل های جعلی یک مشکل کلان دارند که عبارت است از جدول زمانی متنافض، که پست های این حساب ها پاک شده اند و یا غیر منظم نشر شده و یا هم از نگاه موضوعی هیچ رابطه‌ی منطقی ندارد. برخی از افراد به سادگی تمام پست های قبلی را پاک می کنند و از نو شروع می کنند. به همین دلیل است که باید مراقب حساب های دارای دیوار خالی باشید.

  • داستان های عجیب با درخواست کمک

اگر حسابی که فکر می‌کنید از یکی از دوستان نزدیک یا یکی از اعضای خانواده استفاده می‌شود، ناگهان درخواست اطلاعات یا کمک کرد، با احتیاط رفتار کنید. مهم نیست که چه مدت با شخصی در فیسبوک دوست هستید، هیچ پیام مشکوکی را که به هر شکلی از منابع مالی یا اطلاعات محرمانه شما بپرسد، باور نکنید.

دلیل موفقیت بیشتر کلاهبرداران در انجام کلاهبرداری های شان در فیسبوک این است که قربانیان فکر می‌کنند که می دانند با چه کسی سر و کار دارند. داستان ها می توانند در سبک های مختلف باشند. هکر ها می توانند بگویند که باید به آنها کمک کنید تا برای حل یک مشکل از طریق آنلاین پرداخت کنند زیرا خودشان کارت اعتباری یا چیزی مشابه آن را ندارند.

  • حسابی که به ندرت پیام می دهد

تعداد قابل توجهی از حساب های جعلی توسط ربات ها یا افرادی که اطلاعات کمی در مورد شما دارند اداره می شوند. در نتیجه، آنها معمولاً سعی می‌کنند از هر مکالمه‌ای که ممکن است عدم آگاهی آنها را درباره شما نشان دهد، اجتناب کنند. به همین دلیل است که یک راه خوب برای تأیید جعلی بودن یا نبودن یک حساب کاربری، شروع یک مکالمه عمیق است.

  • درخواست دوستی از طرف افرادی که هیچگونه روابط متقابلی ندارند

اگر درخواست‌های دوستی زیادی از حساب‌هایی دریافت می‌کنید که هیچ دوست مشترکی ندارند، این احتمال وجود دارد که یک حساب جعلی باشد که مستقیماً شما را هدف قرار داده است. متأسفانه، تعداد زیادی پروفایل جعلی وجود دارد که برای فریب دادن یک شخص خاص به صورت دستی ساخته شده اند. تشخیص این موارد دشوارتر است، به خصوص که با یادگیری چیزهای زیادی در مورد شما اعتبار کسب می کنند.
می‌توانید در خواست‌ های دوستی افرادی را که هیچ دوست مشترکی با شما ندارند مسدود کنید. همچنین می توانید راه های دیگری را برای محدود کردن افرادی که می توانند با شما در فیسبوک تماس بگیرند، امتحان کنید.

از خود در برابر پروفایل های جعلی محافظت کنید

سعی کنید به دوستان و خانواده خود بیاموزید که کورکورانه درخواست دوستی را نپذیرند. میلیون‌ها نفر به ‌طور خودکار هر درخواست دوستی را که دریافت می‌کنند تأیید می‌کنند، که آنها و همه دوستان شان را در معرض پیوندهای مخرب و فریب قرار می‌دهد.
صفحات جعلی را می‌توانید از طریق شناسامه شان تشخیص دهید که هر چند وقت بعد نام و نشان خود را تغییر می‌دهند به نمونه ذیل توجه کنید

اگر مطمئن نیستید که کسی را می شناسید، با او تماس بگیرید. اگر آنها نتوانند یا نخواهند پاسخ دهند، احتمالاً دوست شما نیستند. اگر فکر می‌کنید این حساب یکی از دوستان شما است و جعل شده است با استفاده از ایمیل و یا شماره تیلفون با دوست تان تماس بگیرید و اطمینان حاصل کنید.

اقتباس از: ارشیایوسفی ادیب در سایت makeuseof

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟