رسانه هایک زاغ چهل زاغ

نشر خبر یک زاغ چهل زاغ از طرف خبرگزاری یقین

رسانه‌ی یقین ادعا کرده است که در قبرستان طالبان در روستای بهارک پنجشیر ۷۰ تن از علما و حافظان دفن اند

به تاریخ ۲۹ ماه سنبله سال ۱۴۰۲ شیرمحمد عباس استانکزی معین سیاسی وزارت خارجه طالبان به ولایت پنجشیر سفر نمود.

در حاشیه این سفر آقای استانکزی از قبرستان که مربوط به جنگجویان طالبان است نیز دیدن کرده است. این قبرستان در امتداد سرک روستای بهارک در ولایت پنجشیر موقعیت دارد.

خبرگزاری یقین در مورد چنین نوشته است:

براساس مشاهده عینی خبرنگار تحقیقی افغان فکت، تعداد قبرها در این ساحه مشخص نیست، اما کمتر از ۵۰ قبر در این ساحه وجود دارد.
ساحه مذکور به نام قبرستان طالبان یاد می‌شود و افرادی که اینجا دفن است در دوره اول امارت اسلامی در جنگ متقابل با نیروهای جبهه مقاومت کشته شده بودند.
هویت و درجه تحصیل آنها نیز مشخص نیست، اما یک منبع که نخواست از وی نام برده شود و در جبهه مقاومت سهم فعال داشت به افغان فکت بیان نمود که اکثر جنگجویان طالبان در دوره قبلی امارت اتباع کشور پاکستان بودند و بیشتر شان طلبه های خوردسن مدارس دینی بودند.

این یافته ها نشان می‌دهد که ارقام ذکر شده در خبر درست و کامل نیست، هم چنان کاربرد واژه های علما و حافظان در چنین خبر نادرست می‌باشد.

بنآ این خبر از طرف میرزاقلم نشان «یک زاغ چهل زاغ» را دریافت نمود. زیرا این اطلاعات به منظور مظلوم نمایی و پاک نمایی یک گروه خاص تهیه شده است تا ذهنیت عامه را منحرف سازد. ارقام ذکر شده در خبر و صفات عالم و حافظ را نمی‌تواند با واقعیت ها و اسناد موجود ثابت ساخت.

اگر شما در این رابطه اطلاعات کامل‌تر دارد می‌توانید با ما از طریق ایمیل آدرس و یا فورم ذیل شریک سازید:
info@afghanfact.org 

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟