اخبار سرچوکرسانه هامقامات حکومتی

اخبار نشر شده در رسانه ها و اظهارات وزیر تجارت مبنی بر فعالیت ۵هزار شرکت از سوی زنان، اخبار سرچوک است

نور الدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌گوید هم اکنون ۵۰ هزار شرکت به صورت غیررسمی در کشور توسط زنان اداره می‌شوند که از این میان، ۵هزار شرکت رسمی استند.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت و صنایع به تاریخ ۱۸ ماه جوزا سال روان به ولایت هلمند سفر نمود وی در این سفر با صنعت‌کاران، تاجران و سرمایه‌گذاران این ولایت دیدار کرد

خبر سفر سرپرست وزارت تجارت از طریق تلویزیون طلوع اینگونه به نشر رسیده است:

نورالدین عزیزی: ۵هزار شرکت رسمی در کشور از سوی زنان اداره می‌شود

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت که به ولایت هلمند سفر کرده، می‌گوید که هم اکنون ۵هزار شرکت رسمی در کشور از سوی زنان اداره می‌شود.

به گفته‌ی آقای عزیزی، زنان بازرگان می‌توانند با داشتن محرم در نمایشگاه‌های بازرگانی شرکت کنند و به کشورهای دیگر نیز سفر نمایند.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌افزاید که هم اکنون ۵۰ هزار شرکت به صورت غیررسمی در کشور توسط زنان اداره می‌شوند که از این میان، ۵هزار شرکت رسمی استند.
نورالدین عزیزی گفته است: «تجارت را که زنان به پیش می‌برند به آنان از سوی ما هیچ مشکلی نیست بل برای آنان زمینه کار فراهم است.»
محمد یونس مومند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفته است: « در حدود ۵۰ میلیون تن ترانزیت دارد آسیا در جنوب آسیا که ما از آن حمایت می‌کنیم افغانستان برای ترانزیت یک منطقه امن است و ما برای این کوشش می‌کنیم.»
شماری از بازرگانان می‌گویند که اگر تسهیلات بیش‌تر برای آنان ایجاد فراهم شود، سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
روح الله بارک، سرمایه‌گذار، به طلوع‌نیوز گفت: «تجارانی که به بیرون از کشور رفته اند و در چین، پاکستان کارهای‌شان را به پیش می‌برند آن‌ها نیز گفته اند که در صورت باز شدن پارک ملی صنعتی آنان نیز در داخل سرمایه‌گذاری خواهند کرد.»
بربنیاد اطلاعات سرپرست وزارت صنعت و تجارت، گروهی از زنان بازرگان افغان در نمایشگاهی که در آینده نزدیک در روسیه برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.

اما وزارت تجارت و صنایع در وبسایت این وزارت در مورد این سفر چنین نوشته است:

دیدار با صنعت‌کاران و تاجران ولایت هلمند

محترم الحاج نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت در ادامه سفرشان به ولایت هلمند با حضورداشت محترم محمدیونس مهمند سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری و سید محمدنعیم محمدی رئیس عمومی پارک‌های صنعتی و امورصنایع این وزارت با صنعت‌کاران، تاجران و سرمایه‌گذاران این ولایت دیدار کرد.
در این دیدار صنعت‌کاران و تاجران ولایت هلمند ضمن تشکر از توجه ا.ا.ا، مشکلات شان را در میان گذاشته، از رهبری وزارت خواست برای محصولات و تولیدات صادراتی این ولایت به خصوص محصولات فصلی و تولیدات مانند تربوز و پنبه بازاریابی نموده و در قسمت افزایش ظرفیت برق پارک صنعتی توجه نماید.
محترم الحاج نورالدین عزیزی با تأکید به این  که قوانین مالیاتی در دیگر کشورها سخت‌گیرانه است، اما در افغانستان جهت حمایت از صنعت‌کاران و تاجران به هدایت امیرالمومنین حفظه‌الله در 27موارد مسایل مالیاتی تعدیلاتِ مبتنی بر سهولت صورت گرفت.
ایشان از آنها خواست که در تولیدات شان به کیفیت توجه نموده مسئولیت دینی خویش را در برابر ملت مسلمان افعانستان اداء نمایند.
الحاج عزیزی همچنان گفت که با ارایه طرح این وزارت و هدایت شیخ صاحب؛ پول صفایی پارک‌های صنعتی در هماهنگی شاروالی‌ها روی زیربناهای پارک‌های صنعتی به مصرف می‌رسد.
همچنین سرپرست وزارت صنعت و تجارت در رابطه به مشکلات ترانسپورتی آنها اظهار داشت که با هماهنگی وزارت محترم ترانسپورت و هوانوردی مشکلات حل خواهد شد.

در اخیر سرپرست وزارت صنعت و تجارت با هیئت همراه شان از پارک صنعتی بُست ولایت هلمند و فابریکه‌های پرؤسس پنبه بازدید نمود.

راستی آزمایی خبر:

این خبر در حالی نشر می‌شود که هیچ گونه آمار رسمی حتا احتمالی هم در نهادهای دولتی، نهادهای مستقل و سازمان ها در این مورد وجود ندارد، اما معلوماتی که افغان فکت توانسته است جمعاوری نماید قرار ذیل است:

 در آخرین گزارش فعالیت های وزارت تجارت آمده است که در سال ۱۳۹۹ تنها برای ۲۸۰ زن تجارت پیشه در سراسر افغانستان نمایشگاه تجارتی دایر شده بود به لینک وزارت تجارت و صنایع مراجعه نمایید.

خانم منیژه وافق موسس و رییس عامل پیشین اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان به افغان فکت می‌گوید «اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان یک بانک اطلاعاتی از مشاغل تحت مالکیت زنان در کشور را ایجاد کرده بود و در نظر سنجی که در  سال ۲۰۲۰ انجام شد نشان میداد بین سالهای ۲۰۱۷-۲۰۲۰ از بین ۲۴۷۱ کسب و کار رسمی که ثبت شده بود تنها ۲۶ درصد آن متعلق به زنان بوده است.
این بررسی همچنین نشان داد که بیش از ۵۴۰۰۰ کسب و کار غیررسمی تحت مالکیت و اداره زنان در سراسر کشور وجود داشت».(برای جزییات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید)

هم چنان در سال ۱۳۹۵ فیصدی زنان مصروف کار و دارای حقوق مالی در سکتور غیر از زراعت ۱۳.۲فیصد بوده است و در بست های مدیریتی زنان ۴.۳ درصد سهم داشته اند. برای جدول احصاییوی به لینک وزارت اقتصاد مراجعه نمایید.

براساس آمارهای مرکز تحلیل های افغانستان که در گزارش پلان بسته حمایتی نشر شده به تعداد ۲۹۷۵۰ تشبث در سال ۱۳۹۸ مالیه پرداخت نموده بودند. برای جزییات بیشتر به صفحه مرکز تحلیل های اقتصادی مراجعه نمایید.

قابل یادآورست که بر اساس تعریف وزرات مالیه، تشبثات بر اساس عواید ناخالص سالانه به سه گروه: تشبثات کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم میشوند. منظور از تشبثات کوچک تشبثاتی است که عواید ناخالص سالانه آنها کمتر از 50 میلیون افغانی باشد. تشبثات متوسط نیز به تشبثاتی اطلاق میشود که عواید ناخالص سالانه آنها بین 50 تا 150میلیون افغانی باشد. به همین ترتیب تشبثات بزرگ به تشبثات گفته می شود که عواید ناخالص سالانه آنها بیشتر از 150 میلیون افغانی باشد.
هم چنان اصناف شامل واحدهای اقتصادی کوچکتر (Micro) میگردد که در تعاریف فوق شامل نمیباشند و اغلب با سرمایه های اندک و به صورت خود اشتغالی فعالیت دارند.

بنآ با توجه به ارقام و موارد فوق معلوم ‌می‌شود که موجودیت و فعالیت ۵هزار شرکت رسمی و ۵۰ هزار شرکت غیررسمی توسط زنان ناممکن به نظر می‌رسد. زیرا از یک سو با حاکمیت طالبان زنان عملا از حق کار و تحصیل محروم شده اند و از سوی دیگر رکود اقتصادی باعث شده است که هزاران تشبث در افغانستان فعالیت های شان را توقف نمایند.

در نمایشگاه دوبی تنها ۲۶ زن تجارت پیشه افغان توانسته بودند اشتراک نمایند و تعدادی دیگر هم از طریق آنلاین در نمایشگاه اشتراک داشتند و دلیل عمده آن محدودیت ها بالای زندگی زنان و ضعف اقتصادی گفته شده است. (به گزارش رویترز مراجعه نمایید)

هم چنان گزارش سازمان بین المللی کار  نشان میدهد که حضور زنان در بازار کار در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ در حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است. به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---asia/---ro-bangkok/documents/briefingnote/wcms_869949.pdf
https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—asia/—ro-bangkok/documents/briefingnote/wcms_869949.pdf

با مراجعه به اسناد، آمار و ارقام موجود  ثابت می شود که در وضعیت فعلی فعالیت شرکت ها با چنین ارقام دور از واقعیت است هر چند تعداد زیادی از زنان در طول ۲ سال حاکمیت طالبان به فعالیت های تجاری کوچک رو آورده اند اما این فعالیت ها نه دوامدار است و نه درآمدزا، و هیچ گاه نمی‌تواند منحیث یک تشبث، شرکت و یا اصناف مورد بحث باشد. فعالیت های تجاری زنان در سرتاسر افغانستان هرگز نمی‌تواند به ۵۰هزار برسد.

بنا این اظهارات به منظور منحرف سازی اذعان عامه و پنهان کردن واقعیت های مهم بیان شده است.

میرزاقلم به اظهارات سرپرست وزارت تجارت و صنایع و هم چنان به خبرهای نشر شده این اظهارات نشان «اخبار سرچوک» را می‌دهد.

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟