اخبار سرچوکرسانه ها

خبر رادیو «حریت»‌ نشان «اخبار سرچوک» را دریافت نمود.

وبسایت رادیو «حریت» طالبان مطلب خیالی را از نشانی یک روزنامه‌ی کشور هند، نشر نموده است.

به تاریخ ۹ اسد سال جاری، وبسایت رادیو حریت مربوط به گروه طالبان مطلب زیر را نشر نموده است:

«روزنامه سندی گاردین لیست رسانه‌های که برای تضعیف ا.ا کار می‌کنند را فاش کرده است.

یک تحقیق تازه نشان داده است، که شماری از رسانه‌ها با نشر اطلاعات نادرست در مورد افغانستان در پی بی ثبات کردن این کشور و در تلاش به قدرت رسیدن قدرت‌های غربی در افغانستان هستند.

روزنامۀ سندی گاردین در یک تحقیق از رسانه‌های چون اطلاعات‌روز، هشت صبح، رادیو آزادی، رادیو آشنا، تلویزیون افغانستان انترنشنل، کابل پرس، آمو نیوز و آماج نیوز بطور مشخص نام برده است که در تلاش تفرقه افگنی در افغانستان هستند.

گزارش این رسانه هندی نشان می‌دهد که رسانه‌های یاد شده در پی دامن زدن به اختلافات قومی در افغانستان هستند و بطور مشکوک از سازمان‌های خارجی حمایت مالی دریافت می‌کنند.

در بخش گزارش چند صفحه‌ای این روزنامه معتبر هندی آمده، که این رسانه‌ها اغلب از بیرون افغانستان فعالیت می‌کنند و با نشر اطلاعات و اخبار نادرست در تلاش تضعیف امارت اسلامی، بی ثبات کردن افغانستان و دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی و سیاسی در افغانستان هستند.

گاردین گفته روزنامه هشت صبح که اکنون از ایران به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد در هماهنگی نزدیک با عناصر درون آژانس‌های اطلاعاتی ایرانی عمل می‌کند.

در گزارش آمده که تلویزیون افغانستان انترنشنل که از لندن و واشنگتن فعالیت می‌کند به‌طور مشکوک توسط یک کشور مهم خلیج فارس تمویل مالی می‌شود.

این روزنامه در مورد رادیو آزادی نیز گفته که این رادیو به‌عنوان ابزاری برای گسترش تفرقه افگنی و برنامه‌های ضد دولت کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد و از سوی آمریکا تمویل مالی می‌شود.

این گزارش تحقیقی فاش کرده است، رادیو آشنا، که بخشی از صدای آمریکا است تحت هدایت وزارت امور خارجه آمریکا برای هدف سیاسی خاصی عمل می‌کند.»

لینک مستقیم متن بالا: روزنامه سندی گاردین لیست رسانه‌های که برای تضعیف ا.ا کار می‌کنند را فاش کرده است

این متن به زبان پشتو نیز به نشر رسیده بود و با متن فارسی تفاوت داشت و بعدا از صفحه حذف گردیده است. در پاراگراف های اولی متن پشتو چنین بود:

و پاراگراف آخری مطلب را به عنوان نمونه در اسکرین شات زیر خوانده می‌توانید:

با توجه به متن بالا گروه راستی آزمایی افغان فکت خواستند این خبر را راستی آزمایی نمایند. در جریان راستی آزمایی بر اساس منابع باز، چند مورد مهم زیر بدست آمده است:

۱- در کشور هند رسانه‌ای زیر نام سندی گاردین Sunday Guardian ثبت است که در چندین ایالت هند فعالیت دارد، اما این گزارش در بخش گزارش های تحقیقی به نشر نرسیده است. لینک فهرست روزنامه‌های مشهور هند در این صفحه قابل دسترس است: http://rni.nic.in/verified_titles/verified_titles.aspx

۲- افغان فکت به نسخه‌ی زبان انگلیسی این مقاله دست یافته است که در نسخه چاپی و الکترونیکی روزنامه به نشر رسیده است و محتوای متن نشان می‌دهد که متن از زبان فارسی/دری به زبان انگلیسی ترجمه شده است. لینک مستقیم مقاله: https://sundayguardianlive.com/world/misinformation-campaigns-targeting-taliban-govt-alleges-kabul-report

۳- متن مذکور هیچ گونه همخوانی با معیار گزارش تحقیقی نداشته و حتا شباهت با یک متن مسلکی تولید شده ندارد.

۴- از جملات، واژه‌ها و مفاهیم این متن هویدا است که متن مذکور جنبه تبلیغاتی و پروپاگندا دارد و متن جانبدارانه ترتیب داده شده است.

۵- در پاراگراف اخیر، از پرسش‌هایی که مطرح شده است بر می آید که هدف از نشر چنین مطلب ایجاد ذهنیت منفی در برابر رسانه‌های تبعیدی افغانستان است.

۶- در متن انگلیسی که در صفحه ۱۲ روزنامه نشر شده است منبع مقاله Using Media یعنی (استفاده از رسانه‌ها) نوشته شده است که ذکر این نوع منابع یک ترفند برای اغوا نمودن مخاطبان است. و اما در متن های پشتو و فارسی منبع مقاله روزنامه‌ی سندی گاردین ذکر شده است.

۷- گروه راستی آزمایی افغان فکت از رادیو حریت، نویسنده مقاله Abhinandan Mishra و دفتر روزنامه سندی گاردین خواستار معلومات بیشتر و منابع بیشتر این ادعا شده است اما تا اکنون پاسخی دریافت نکرده ایم.

۸- آقای Abhinandan Mishra نویسنده مطلب برای روزنامه‌ی مذکور است که نام این آقا در بالای مقاله مذکور نشر شده است، در حساب کاربری اکس (توییتر) وی توسط احمدالله متقی رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت هرات و چند حساب دیگر مربوط به طالبان فالو می‌شود.

۹- رسانه‌هایی که در این مقاله از آنها نام برده شده است رسانه‌های معیاری، قابل اعتبار اند و سالیان زیادی در عرصه اطلاع رسانی فعال بوده اند. ممکن است هر کدام از این رسانه‌ها از طرف نهاده و یا حکومتی تمویل شوند.

۱۰- نشرات و فعالیت رسانه‌های نام برده شده ممکن است بر ضد طالبان باشد زیرا طالبان با اجرای قوانین سختگیرانه، فعالیت رسانه ها را محدود ساخته اند و به نوعی افراطیت دینی مردم را وادار ساخته اند.

گروه راستی آزمایی افغان فکت به این مطلب نشر شده در رادیو حریت و سندی گاردین نشان «اخبار سرچوک» را می‌دهد، زیرا این متن طوری ترتیب داده شده است که واقعیت‌های مهم را پنهان می‌کند و ذهنیت مردم را تغییر می‌دهد. در ضمن متن مذکور منبع ندارد و سندی گاردین ادعا نموده است که منبع شان رسانه‌ها است و بر عکس رادیو حریت برای اعتبار بخشی به محتوای مطلب، آن را نتیجه کار تحقیقی روزنامه سندی گاردین دانسته و در خبر آن را به روزنامه سندی گاردین ربط داده است.

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟