مقامات حکومتینیمه‌درست

مصاحبه امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان از طرف میرزاقلم ۱۴ نشان راستی‌آزمایی دریافت نمود.

گفتگوی امیرخان متقی با شبکه فارسی بی‌بی‌سی، سه نشان درست، ۴ نشان نیمه درست، ۱ نشان نادرست، ۳ نشان خبرهای سرچوک، ۱ نشان یک زاغ چهل زاغ و ۲ نشان دروغ شاخدار دریافت نموده است

به تاریخ ۵ اسد سال ۱۴۰۳ امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان با جمال الدین موسوی، خبرنگار شبکه فارسی بی‌بی‌سی گفت و گوی ویژه انجام داده است.
ویدیوی کامل گفت و گو را که مدت ۲۹ دقیقه و ۴۹ ثانیه می‌باشد در اینجا دیده می‌توانید:

گروه راستی آزمایی افغان فکت با استفاده از منابع باز (open source) سخنان متقی را مورد راستی آزمایی قرار دادند و نتیجه راستی آزمایی به شرح ذیل است:

زمان ویدیو: 01:14
نشان: نادرست

دو منبع از کارشناسان امور سیاسی به شبکه راستی آزمایی افغان فکت تایید نمودند که سخنان امیرخان متقی خلاف رویه دیپلماتیک است و اظهار چنین سخنانی از نشانی دستگاه دیپلماسی یک کشور قابل تاسف می باشد.
پاسخ های متقی در خصوص به رسمیت شناسی طالبان، گمراه کننده است و هیچ اسنادی در رابطه به سخنان وی وجود ندارد و دلایل وی غیر موجه است.
عوامل متعددی سیاسی و اجتماعی می‌تواند مانع به رسمیت شناختن طالبان باشد برای معلومات بیشتر در مورد دلایل و علل اینکه جهان چرا طالبان را به رسمیت نمی شناسد؟ به وبسایت دیپلماسی ایران مراجعه نمایید: http://www.irdiplomacy.ir/fa/

زمان ویدیو: 04:36
نشان: نیمه درست

این پاسخ متقی همچنان به نحوی طفره روی است و به راحتی پرسش اصلی را دور می‌زند.  پروژه‌هایی که در حال تعلیق قرار دارند بیشتر با کمک خارجی تمویل می‌شدند. در حالی که طالبان در شرایط موجود به کمبود منابع کمکی مواجه اند و کشورهای خارجی به ادامه کمک‌ها و تکمیل کردن پروژه‌ها هیچ تمایلی ندارند. میتوانید به مقاله روزنامه‌ی ۸ صبح مراجعه نمایید: طالبان و آینده ناروشن همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک منطقه‌ای

نشان: نیمه درست
 این پاسخ نیز وضاحت ندارد و در مورد تعلیم و کار زنان تنها به مکاتب ابتدایه و چند نهاد محدود که زنان در آنجا وظیفه اجرا می‌کنند اشاره می‌کند. در حالی که بارها نهادهای بین المللی و سازمان های مدافع حقوق بشر در این عرصه اعتراض نموده اند. برای معلومات بیشتر به اعلامیه های سازمان ملل متحد در این زمینه مراجعه نمایید:
 06:49
نشان: خبرهای سرچوک
سخنان متقی در مورد حق کار و تحصیل زنان و مقایسه مسایل جهانی با مسایل افغانستان و هم چنان توجیه سایر جنایات جنگی برای سفید نمایی عملکرد طالبان نشان خبرهای سرچوک را دریافت نمود، زیرا با هیچ دلیل و استدلال درست نمی‌اید و با هیچ سند و واقعیت نمی‌توان چنین سخنان را مورد سنجش قرار داد، چنین موضوعات همیشه در میان عام مردم  دهن به دهن روایت می‌شود و جنبه علمی حقوقی ندارد.
نشان: یک زاغ چهل زاغ
یک کارشناس اقتصادی به شبکه افغان فکت گفت: واقعیت این است که نه تجارت بهبود یافته است و نه وضعیت زندگی مردم تغییر نموده است، این سخنان بخشی از تبلیغات رسانه‌یی طالبان است که در خورد مردم می‌دهند. دلیل اصلی تعامل محدود چند کشور همسایه تنها بخاطر حفظ امنیت سرحدات و حفظ منافع ملی شان است. اظهارات مقامات طالبان جز خبرها و اطلاعات یک زاغ چهل زاغ است که توسط دستگاه پروپاگندا شان به نشر می‌رسد.
 گزارش کامل گروه بین المللی بحران را در لینک زیر مطالعه کنید. 
نشان: دروغ شاخدار
پاسخ متقی در مورد اخراج مهاجران افغان از پاکستان، رابطه طالبان با تحریک طالبان پاکستانی، دروغ شاخدار است. ده ها مورد ویدیو و عکس مستند از جوانان پشتون که اعضای طالبان اند در رسانه‌ها موجود است که در جنگ با نظامیان پاکستانی در داخل پاکستان کشته شده اند و صدها مورد حمایت اعضای طالبان از حمله بالای نظامیان پاکستانی در رسانه‌های اجتماعی قابل دسترس است.
 
نشان: درست
اظهارات متقی در بخش انتقال زندانیان از ایران نشان درست دریافت نموده است، هر چند آمار ممکن است دقیق نباشد اما روند انتقال زندانیان از کشورهای ایران، ترکیه امارات و پاکستان در دوره حاکمیت طالبان به گونه‌ی بهتر انجام شده است. قابل یادآوری است که ارقام مهاجرت و فرار از افغانستان در حاکمیت طالبان نیز افزایش یافته است و سبب شده است که شمار زندانیان افغان به دلیل نداشتن اسناد اقامتی نیز اضافه گردد.
اظهارات سخنگوی طالبان در مورد تبادله زندانیان: https://tolonews.com/fa/afghanistan-190123
 14:30
نشان: نیمه درست
پاسخ متقی در مورد سیاست خارجی طالبان، نشان نیمه درست را دریافت نمود زیرا اصول سیاست خارجی طالبان رسما و کتبا اعلام نشده است و حتا در وبسایت رسمی وزارت خارجه طالبان اتصال اصول سیاست خارجی غیر فعال است. آنچه که  طالبان ادعا دارند که سیاست متوازن، بی طرف و اقتصاد محور را در پیش گرفته اند تنها یک سیاست اعلانی است و سیاست مدون نیست.
 16:02
نشان: خبرهای سرچوک
این خواست گروه طالبان که با کشورهای غربی به ویژه امریکا روابط خوب اقتصادی می‌خواهند و دشمنی ندارند از جمله‌ خبرهای سرچوک است. ضدیت و دشمنی اعضای گروه طالبان حتا با افغان های مقیم کشورهای غربی و امریکا وجود دارد و  ده ها مورد ویدیو و کامنت های اهانت آمیز در رسانه‌های اجتماعی از طرف طالبان وجود دارد.
 17:11
نشان: دروغ شاخدار
 در مورد بسته های کمکی پول نقد که هفته وار به افغانستان ارسال می‌شود هیچ سر نخ واقعی و مستند تا هنوز در دسترس نیست. اما طالبان ادعا دارند که این کمک‌ها به بودیجه حکومت واریز نمی‌شود و این پول مربوط سازمان های کمک رسان و ملل متحد می‌شود. این پاسخ متقی نشان دروغ شاخدار را دریافت نموده است زیرا ناممکن است که طالبان از این مقدار پول هنگفت مستقیم و یا غیر مستقیم بهره نبرند.
همچنان گزارش مورخ ۳۰ جنوری ۲۰۲۴ اداره سر مفتش ویژه برای بازسازی افغانستان یا سیگار خاطر نشان ساخته است که طالبان نیز از این کمک ها مستفید می‌شوند.
در گزارش ربع وار سیگار آمده است که: تام ویسـت و معاون اداره USAID آقـای شـیفر پذیرفتند که طالبان تلاش میکنند تا کمک ها به افراد مورد نظر آنها توزیع شـود، سـازمان ملل متحد و سازمان های غیردولتی را تحت فشار میاورند تا اعضا، بسـتگان و متحدان طالبان را اسـتخدام کرده و بر سازمان ملل متحـد و سـازمان های غیردولتی فشـار میاورند تـا با نهاد های غیردولتـی وابسـته به طالبـان همکاری نماینـد. گزارش مکمل  را اینجا خوانده می‌توانید: گزارش ربع وار به کانگرس ایالات متحده
 19:35
نشان: درست
پاسخ متقی در مورد اجازه سفر مقامات طالبان از امریکا نشان درست دریافت نمود. اجازه سفر اعضای طالبان به کشور های خارجی توسط کمیته تحریم های سازمان ملل اجرا می‌شود و مستقیم به دولت امریکا ارتباط ندارد.
واکنش وزارت خارجه امریکا را در رابطه به سفر سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله طالبان به امارات متحده عربی را در گزارش دویچه وله دنبال کرده می‌توانید:
 21:56
نشان: درست

سخنان متقی در مورد گشت زنی هواپیماهای بی سرنشین در آسمان افغانستان واقعیت دارد  و نشان درست دریافت نمود. مقامات طالبان همواره در این زمینه اظهار نظر نموده اند.

نشان: نیمه درست
این پاسخ متقی نشان نیمه درست را دریافت نموده است زیرا نمیتوان فساد را در نمایندگی های سیاسی افغانستان در کشورهای غربی انکار کرد، اما پاسخ متقی نیز نحوی طفره رفتن است و به اصل مسله که ممکن تحت کنترول آوردن نمایندگی های سیاسی و همکاری مستقیم با طالبان است اشاره نکرد. اخیرا یکی از مقامات پیشین سفارت افغانستان در ترکیه نیز افشا نمود که حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر در سفارت مذکور مورد اختلاس قرار گرفته است. ویدیوی مکمل:
نشان: خبرهای سرچوک
اظهارات متقی در مورد حکومت شان و مسله انتخابات که نتیجه ندارد از جمله خبرهای سرچوک است و هیج توجیه علمی و حقوقی ندارد. در نقشه راه حل بحران افغانستان که توسط سرمنشی سازمان ملل متحد در شورای امنیت در سال ۱۴۰۲ ارایه شده بود
تشویق طالبان به سازماندهی حکومتی قانون‌گرا و تدوین یک قانون اساسی جدید بوده است نکته دیگر تاکید بر آغاز یک گفتگوی جدی بین‌الافغانی است که به حل سیاسی مشکل افغانستان و تاسیس دولتی با پایه گسترده‌تر اجتماعی و عبور سالم از انحصار قومی مطرح شده است. موضوع انتخابات، مشارکت زنان و تشکیل حکومت همه شمول همواره از طرف جامعه جهانی به طالبان پیشنهاد شده است. موسسه مطالعات راهبردی شرق نیز در این مورد مقاله تحلیلی نوشته است:
ممکن در این گزارش راستی آزمایی دچار اشتباه شده باشیم، اگر شما اطلاعات دقیق تر و موثق تر دارید لطفا با ما شریک سازید: info@afghanfact.com
بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟