رسانه هانیمه‌درست

خبرطلوع نیوز در باره سخنان دین محمد حقبین، نیمه‌درست است

اخیرا تلویزیون طلوع مصاحبه‌ی اختصاصی با معین مالی و اداری وزارت کار طالبان انجام داده است و مدعی اند که ۹۵ درصد شهروندان کشور مخالف کار زنان اند

به تاریخ ۲۳ سرطان ۱۴۰۲ تلویزیون طلوع مصاحبه اختصاصی با دین محمد حقبین معین مالی واداری وزارت کار و امور اجتماعی را نشر نمود، اما قبل از نشر مکمل مصاحبه، در سرویس خبری ساعت ۶ خبر کوتاه در باره حق کار زنان تهیه شده بود و بخشی از سخنان آقای حقبین در آن نقل شده بود به ویدیوی ذیل توجه نمایید:

در اینجا در متن خبر گفته می‌شود که معین وزارت کار و امور اجتماعی به این باور است که ۹۵ درصد از شهروندان کشور نمی‌خواهند زنان شان در بیرون از خانه کار نمایند. در اینجا بسیار واضح کلمات «باور» و «شهروندان کشور» استفاده شده است.

اما در متن خبر در وبسایت تلویزیون طلوع از واژه «ادعا» استفاده شده است، هم چنان واژه «شهروندان» نیز بکار برده شده است:

هم چنان شما می‌توانید پرسش مطرح شده و پاسخ ارایه شده را در این کلیپ به دقت ببینید:

آقای حقبین در پاسخ به سوال مطرح شده وضاحت می‌دهد که تنها در افغانستان جنوبی و در ولایت پکتیا یک افغان هم نمی‌خواهد زنان شان کار کند.

این اظهارات آقای حقبین می‌تواند درست باشد چون ولایت پکتیا یک ولایت سرحدی و هم مرز با پاکستان است، این ولایت از جمله ولایات ناامن کشور بود. گزارش وضعیت امنیتی این ولایت را می‌توانید در وبسایت سازمان مهاجرت اتحادیه اروپا مطالعه نمایید:
https://euaa.europa.eu/country-guidance-afghanistan-2020/paktyapaktia

میرزاقلم به این خبر نشان «نیمه‌درست» را می‌دهد زیرا جزییات نقل قول در خبر گنجانیده نشده است، هم چنان واژه «شهروندان» عمومی است و به تمام ساکنان جغرافیای افغانستان اطلاق می‌شود و لازم نیست خواست یا دیدگاه چند شهروند یک ولایت مخصوص به تمام شهروندان نسبت داده شود.

لینک برنامه کامل گفتگوی ویژه با آقای حقبین: https://youtu.be/zdMxTBTKKUU

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟