Uncategorizedخبررسانه ها

سوءاستفاده از نام نهادهای بین المللی برای فریب دادن زنان افغان

گروه های واتساپی با استفاده از ایمیل‌های جعلی در صدد تجاوز به حریم خصوصی و استفاده سو از هویت زنان افغان اند

اخیرا ایمیل آدرسی به عنوان آدرس سکرتریت امور زنان وزارت خارجه امریکا در اختیار تعدادی از زنان افغان قرار داده شده است و از آنها خواسته شده تا اسناد شان را جهت شامل شدن در پروسه‌ی تخلیه از افغانستان بفرستند.

گروه رآستی آزمایی میرزاقلم برای راستی آزمایی این پروسه و ایمیل آدرس‌های نشر شده اقدام نمودند. از این‌که شکل ظاهری و پسوندهای ایمیل مذکور جعلی بودند با استفاده از منابع باز، ایمیل مذکور را بررسی نمودند که معلومات زیر به دست آمد:

در حالی‌ که دامنه میزبانی وب سایت ها و ایمیل‌های رسمی دولت امریکا state.gov می‌باشد. اما دامنه‌ی که ایمیل مذکور  میزبانی می‌شود عبارت است از Secertery.net و وبسابت فعال ایمیل مذکور این گونه است:

با تماسی که با این ایمیل داشتیم چنین پاسخ غیر رسمی دریافت نمودیم:

تحقیقات گروه راستی آزمایی افغان فکت نشان می‌دهد که این ایمیل با استفاده سو از آدرس نهاد Office of Global Women’s Issues در پی استفاده جویی منفی از اسناد و هویت زنان افغان است. اداره جهانی امور زنان در وزارت خارجه ایالات متحده امریکا فعالیت می‌کند و تا هنوز به سوالات ما برای پروسه راستی آزمایی پاسخ ارایه نکرده اند. اما در وبسایت و برنامه‌های این نهاد هیچ برنامه‌یی برای انتقال زنان افغان به خارج از افغانستان وجود ندارد و اعلان نشده است.
ایمیل رسمی این نهاد را در یکی از پست های فیسبوکی شان دریافتیم که قرار ذیل است:

گروهی که در پشت این ایمیل قرار دارند قبلا این نوع اسناد را از مخاطبان خود درخواست کرده بودند:

اسنادی که در این پیام خواسته شده است، می‌تواند ثبوتی برای استفاده جویی از حریم خصوصی زنان باشد. زیرا در هیچ پروسه‌یی انتقال، صدور ویزه، ارایه خدمات بشردوستانه و … چنین اسناد نیاز نمی‌باشد.
بعد از اینکه گروه مذکور از ارسال پیام بالا نتیجه مثبت دریافت نمی‌کنند، فهرستی از نهادهایی را معرفی می‌کنند که گویا به همکاری آنها، تعدادی از زنان را انتخاب نموده اند و به زودی به خارج از افغانستان انتقال می‌دهند:

در این اطلاعیه از نهادی زیر نام EWO Emergency Women Org نام برده شده است که نهاد خیالی بوده و هیچ آدرسی و یا وبسایتی به این نام موجود نیست.

هم چنان نهادهای دیگری که در این اطلاعیه لیست شده اند عبارت اند از:
Fast and Female: نهادی است که زنان را در فعالیت های فزیکی، ورزش و آموزش حمایت میکند. هیچ برنامه‌ی برای مهاجرت ندارد.

Guide star:نهاد غیر انتفاعی است که برای نهادهای غیر انتفاعی معلومات تخنیکی، تحلیل و خدمات آموزشی ارایه می‌کند. در پروسه های مهاجرت سهم ندارد.

NSWP: نهادی است که برای حقوق بشری و صحت کارگران جنسی دادخواهی می‌کند. در پروسه مهاجرت سهم ندارد.

SWOPUSA: پروژه همکاری کارگران جنسی-ایالات متحده یک شبکه ملی عدالت اجتماعی است که به حقوق اساسی بشر افراد درگیر در تجارت جنسی و جوامع آنها اختصاص دارد و بر پایان دادن به خشونت و استگما از طریق آموزش و حمایت تمرکز دارد.

GLAAD: یک سازمان غیردولتی نظارت بر رسانه است. برای اعتراض به پوشش توهین آمیز جمعیت همجنس گرایان و نمایش آنها در رسانه ها و صنایع تفریحی تأسیس شد و از آن زمان تاکنون افراد دوجنسه را نیز شامل می شود. هیچ نقشی مستقیم در پروسه‌ی انتقال و مهاجرت ندارد.

LGBT: این مخفف به عنوان نهاد ذکر شده است. مشخصا با این نام هیچ نهادی راجستر نیست. اما نهادهای زیادی اند که برای LGBT کار می‌کنند.

با نهادهای ذکر شده تماس هایی داشتیم اما تا اکنون تنها از نهاد NSWP پاسخ دریافت نموده ایم که ایشان همکاری در پروسه‌ی انتقال زنان افغان را رد کردند.

نمونه‌هایی از آخرین پیام‌های که در گروپ های واتساپی این ایمیل رد و بدل شده است اینها بوده اند:

این گزارش راستی آزمایی هنوز کامل نشده است که بتواند یکی از نشان‌های میرزاقلم را دریافت نماید. به زودی صداهایی را که به دسترس ما قرار گرفته است را نیز نشر می‌نماییم.

پس اگر شما هم در این زمینه معلومات دارید می‌توانید با ما شریک سازید. info@afghanfact.org

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟