رسانه هاشبکه های اجتماعینیمه‌درست

نشر اخبار نیمه‌درست در مورد کارخانه تولید سیروم TJL Pharmaceutical در رسانه‌ها

رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های پروپاگند مربوط به حکومت، آمار و اطلاعات غلط را در مورد خبر افتتاح شرکت تواب جان نشر کرده اند.

به تاریخ ۱۰/۷/۱۴۰۲ کارخانه تولیدی انواع مختلف سیروم  برای ادویه جات و سورنج در کابل افتتاح شد. این کارخانه با سرمایه شخصی تواب جان غفوری یکی از متشبثین افغان در مساحت ۱۲ جریب زمین تاسیس شده است.

کارخانه مذکور قرار بود به روز یکشنبه مورخ ۹ میزان سال ۱۴۰۲ افتتاح شود اما به دلایلی مراسم افتتاح با یک روز تعویق به روز دوشنبه انجام شد.

عکسهایی که در صفحه فیسبوک این کارخانه از لوح افتتاح آن به نشر رسیده است نشان می‌دهد که حتا مهمانان بلند رتبه‌ی حکومتی که در مراسم رسمی افتتاحیه دعوت شده بودند نیز حضور ندارند.

رسانه‌های مختلف خبر افتتاح این کارخانه را با آمار، ارقام و اطلاعات متفاوت نشر نموده اند که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

رادیو تلویزیون ملی افغانستان هزینه سرمایه گذاری را مبلغ ۲۵ میلیون افغانی نوشته است که ممکن یک اشتباه نوشتاری باشد:

خبرگزاری حجاز هزینه این سرمایه گذاری را مبلغ ۲۵ دالر نشر نموده است:

رسانه‌ها و افراد مربوط به طالبان که پروپاگندا نشر می‌نمایند هزینه این سرمایه گذاری را بیشتر از ۱۵ میلیون دالر نوشته اند متن خبر را از همدیگر کاپی نموده اند و به همین ترتیب تمام متن‌ها غلط و ناتکمیل در رسانه‌های آنلاین و اجتماعی به شکل گسترده نشر شده است:

خبرگزاری دولتی باختر خبر مربوطه را طوری نشر نموده است که گویا این کارخانه تنها سیروم طبی تولید می‌نماید. این خبرگزاری هم چنان نوشته است که کارخانه مذکور برای بیش از یک هزار تن زمینه کار را مهیا نموده است:

و در همین رابطه خبرگزاری رویدادها نوشته است که در این کارخانه برای صدها نفر از جوانان داخلی و خارجی زمینه‌ی کار فراهم شده است، اما هیچ گونه جزییاتی ارایه نکرده است که چگونه و با کدام شرایط جوان خارجی در این کارخانه مصروف کار می‌شوند. به متن نشر شده توجه نمایید:

هم‌چنان یکی از حامیان طالبان در صفحه اکس (توییتر) در خبر مربوطه، عکس سفارت افغانستان در ترکیه را به جای عکس کارخانه تولید سیروم و ادویه نشر نموده است:

گروه راستی آزمایی افغان فکت با توجه به اهمیت دقت، صحت و سرعت خبر اقدام به راستی آزمایی این خبر نمودند. خوشبختانه در اولین اقدام دفتر کارخانه مذکور معلومات کامل و جامع را در اختیار ما قرار دادند. بعد از مطالعه و بررسی معلومات ارایه شده نتایج ذیل بدست آمد که خدمت شما ارایه میشود:

۱- شرکت TJL مخفف Tawab Jan Life بوده و مربوط شخصی به نام تواب جان غفوری است، این شرکت درسال ۱۴۰۱ تاسیس شده و جواز فعالیت اخذ نموده است.

۲- تولیدات شرکت تنها سیروم نیست بلکه چند نوع محدود ادویه جات به شمول سورنج های طبی می‌باشد.

۳- هزینه سرمایه گذاری مبلغ ۲۵ میلیون دالر در جریان پروسه اخذ جواز ذکر شده است که ممکن مصارف تاسیسات و ماشین آلات کارخانه نیز باشد و تنها هزینه‌ی سرمایه گذاری بالای تولید سیروم طبی نیست.

۴- بر اساس اسناد ارایه شده توسط شرکت به تعداد ۳۵۰ تن در این شرکت مصروف کار اند.

بنآ میرزاقلم به اخبار و اطلاعات نشر شده توسط بعضی رسانه‌ها نشان «نیمه درست» را می‌دهد. زیرا اطلاعات شان تکمیل  نبوده و جزییات مهم را در نشر خبر فراموش کرده اند.

برای جزییات بیشتر به سایت شرکت مراجعه کرده می‌توانید:
https://tjlpharma.com/

اگر شما معلومات بیشتر در این زمینه دارید و یا فکر می‌کنید ما دچار اشتباه شده ایم لطفا از طریق واتساپ و یا ایمیل با ما تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟