رسانه هامقامات حکومتییک زاغ چهل زاغ

تا چند سال بعد هیچ جوان بیکار نمی‌ماند، خبر یک زاغ چهل زاغ است.

همایون افغان سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفته است که با استخراج معادن و سرمایه گذاری‌های کلان هیچ جوان افغان بی‌کار نمی‌ماند.

به تاریخ ۳ عقرب سال روان تلویزیون ملی افغانستان که زیر اداره حکومت طالبان فعالیت می‌کند، مصاحبه‌ی ۸ دقیقه‌ایی را با همایون افغان سخنگوی وزارت معادن و پترولیم به نشر رساند.
مصاحبه را به طور مکمل می‌توانید از لینک زیر در کانال یوتیوب تلویزیون ملی ببینید:

این مصاحبه مملو از صحبت های اغراق آمیز و گمراه کننده است. آقای همایون افغان در جریان صحبت هایش بدون اینکه سند کتبی ارایه کند آمار و ارقام مختلف را در مورد معادن، منرال‌ها، حجم سرمایه گذاری‌ها را ارایه می‌کند. برای جزییات بیشتر در مورد استخراج معادن افغانستان و فرصت های سرمایه‌گذاری به لینک زیر مراجعه نمایید:

وزارت معادن و پترولیم

در قسمت اخیر مصاحبه آقای افغان در مورد چالش بیکاری چنین می‌گوید:

چند نکته در مورد سخنان همایون افغان قابل تحمل است:

۱- بیکاری یک معضل کلان است اما با حاکم شدن دوباره طالبان این معضل افزایش یافته است نه کاهش، مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی نوشته است که:‌ سازمان بین المللی مهاجرت میزان بی‌کاری در سال ۲۰۲۰م را ۷۲ درصد اعلام کرده بود. بربنیاد آمار سازمان بین المللی کار، پس از روی کار آمدن امارت اسلامی ‌تنها در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲م دست کم ۵۳۸ هزار تن بی‌کار شده بودند و براساس تخمین‌های این سازمان، الی ماه جون این سال حدود ۹۰۰ هزار تن دیگر به جمع بی‌کاران در کشور افزوده شده است. بنابراین، گفته می‌توانیم که در شش ماه دوم این سال نیز به عدد بی‌کاران در افغانستان افزوده شده است به خصوص پس از منع کار زنان شاغل در ادارات دولتی و خصوصی. برای متن کامل این گزارش کلیک کنید.

۲- در قسمت معادن هنوز هیچ سندی در دست نیست تا نشان دهد که لک‌ها نفر مصروف شده باشند. و طوری که خود ایشان تذکر می‌دهند استخراخ معادن افغانستان هنوز در مراحل اکتشافی است و زمان زیادی نیاز دارد تا فعالیت و شغل آفرینی نماید. هم چنان در قسمت

۳- در قسمتی از مصاحبه اظهار می‌کنند که: «در چند سال آینده هیچ جوان بیکار نمی ماند بلکه برای کار از خارج کارگر روزمزد استخدام می کنیم. همین رقم فرصت‌ها و پلان‌ها داریم، قراردادها شده است و چنین حالت آمدنی است». این اظهارات بدون سند، منبع موثق، تحقیق و تحلیل علمی ارایه می‌شوند و بخشی از تبلیغات پروپاگندا حاکمیت طالبان است.
کاربرد اصطلاح «چند سال بعد» گمراه کننده است زیرا «چند سال بعد» قابل پیش بینی نیست و حتا در استراتیژی انکشاف ملی افغانستان نیز چنین ادعایی مطرح نشده است.

اصطلاح «هیچ جوان بیکار نمی‌ماند» نیز ادعای غیر قابل پیشبینی است و چنین موردی حتا در کشورهای توسعه یافته ممکن نیست. به گراف نیروی انسانی کشور به اساس سن و جنس توجه نمایید:‌

منبع: اداره ملی احصائیه مرکزی افغانستان
بانک جهانی در آخرین گزارش زیر نام گزارش توسعه افغانستان، وضعیت فقر و بیکاری را تحلیل نموده است که از لینک زیر قابل دریافت می‌باشد:
AFGHANISTAN DEVELOPMENT UPDATE

در این چارت گزارش بانک جهانی ارقام زنان و مردان بیکار در سال ۲۰۲۲ با رنگ سبز و سال ۲۰۲۳ با رنگ آبی مشخص شده است که نشان دهنده یک بحران عمیق در افغانستان می باشد.

بنا با استناد به منابع تحقیقی و معتبر که در مورد میزان بیکاری، احصائیه نفوس و تحلیل وضعیت توسعه افغانستان موجود است به اظهارات آقای همایون افغان نشان «یک زاغ، چهل زاغ» از طرف میرزاقلم داده می‌شود.

اگر تیم افغان فکت در این مورد دچار اشتباه شده است و یا شما معلومات بیشتری در اختیار دارید که این گزارش ما را تقویت می‌کند لطفا با ما تماس بگیرید.

 

 

 

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟