اخبار سرچوکرسانه ها

خبر بازداشت زنان در ولایت خوست، خبرهای سرچوک است.

خبر منتشر شده در تعدادی از رسانه‌های آنلاین مبنی بر زندانی شدن حدود ۲۰ زن در ولایت خوست افغانستان، نشان خبرهای سرچوک را بدست آورد.

به تاریخ ۲ میزان سال ۱۴۰۳ مطابق ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴ خبر بازداشت و زندانی کردن تعدادی از زنان در ولایت خوست به نشر رسیده است.

ساختار خبر نشان می‌دهد که خبر مذکور از یک منبع نشر شده است اما رسانه ها به سلیقه‌ی خود آن را تغییر داده اند. به نمونه های زیر توجه نمایید:

در خبر روزنامه هشت صبح آمده است که ۲۰ زن به اتهام بدحجابی زندانی شده اند و منبع برای‌شان تایید نموده است که دو هفته قبل (از تاریخ نشر خبر) طالبان زنان را زندانی کرده اند. همچنان در خبر ذکر شده است که در جمع این زنان فروشندگان نیز شامل اند و باشندگان مرکز خوست و ولسوالی زازی میدان می‌باشند.

در خبر تلویزیون افغانستان انترنشنل آمده تعداد این زنان ۱۶ تن و دلیل بازداشت آنها «بی‌حجابی و روابط نامشروع» ذکر شده است. در این خبر تذکر داده شده است که برخی از زنان بازداشتی باشندگان ولسوالی های لکنو و زازی میدان در خوست استند. قابل ذکر است که هیچ ولسوالی در افغانستان به ویژه در ولایت خوست به نام لکنو وجود ندارد.
به فهرست ولسوالی‌های افغانستان مراجعه نمایید: https://fa.wikipedia.org/wiki/

این خبر که به تاریخ ۲ میزان یعنی یک روز قبل از خبر روزنامه هشت صبح به نشر رسیده است تاریخ بازداشت زنان را «یک هفته قبل» ذکر نموده است.
در خبر افغانستان انترنشنل یک نقل قول نیز از وابستگان زنان بازداشتی نیز گنجانیده شده است.

هم چنان وبسایت خبرگزاری بانوان افغانستان این خبر را چنین نشر نموده است:

در این خبر همچنان ادعا شده است که خبرمذکور را منابع تایید کرده اند و اداره خبرگزاری نیز خبر را تایید می‌نماید، اما گفته شده است که منبع از دلیل زندانی شدن این زنان و دختران اطلاعات ندارد.
تنها جمله‌ی که در خبر این رسانه‌ها مشترک است موضوع اظهار نظر مقام های محلی طالبان در ولایت خوست است.
خبرگزاری پایگاه نیز به این خبر پرداخته است:

این خبرگزاری نقل قول غیر مستقیم را از خانواده های زنان بازداشتی نشر کرده است و هم چنان ادعا نموده است که این زنان به زندان منتقل شده اند.

نتیجه راستی آزمایی: 

از ساختار خبر و نقل قول منبع هویدا است که این خبر واقعیت ندارد و رسانه‌ها خبر را از همدیگر کاپی برداری نموده اند. چنانچه تمام رسانه‌‌ها ادعا کرده اند که یک منبع محلی مستقیمآ خبر را با آنها شریک ساخته است در حالی که ارقام زنان بازداشت شده مشخص نیست و هر رسانه به سلیقه خود یک ارقام مشخص را ذکر کرده و یا کلمه‌‌ی «تعداد» را بکار برده اند.
دلیل بازداشت آنها واضح ذکر نشده است یک رسانه ادعای روابط نامشروع را ذکر کرده و تعدای از رسانه ها بی حجابی را برجسته ساخته اند.
محل زندگی و کسب کار شان مشخص نیست!‌ گاهی گفته شده است که آنها باشندگان مرکز خوست و زازی میدان اند، در جایی گفته شده است که ولسوالی لکنو، که اصلا چنین ولسوالی وجود ندارد، هم چنان گفته شده است که فروشندگان اند و یا هم از آنها به عنوان مردم عام و مشتریان بازار زنانه ولایت خوست نام برده شده است.
از وابستگان آنها تنها یک نقل قول گرفته شده است و همه رسانه‌ها آن را کاپی نموده اند. نقل قول مقام های محلی نیز وجود ندارد و تنها گفته شده است که مقام های محلی در این باره اظهار نظر نکرده اند.

قابل یادآوری است که حضور زنان در اجتماع ولایت خوست خیلی کمرنگ است، همچنان بافت اجتماعی و ساختار خانواده ها در این ولایت طوری است که همه زنان حجاب را مراعات می‌نمایند و روابط نامشروع در چنین اجتماع سنتی و بسته خیلی بعید است.

با نگاه به وضعیت اجتماعی و فرهنگی ولایت خوست اینکه طالبان در یک روز حدود ۱۶ زن را از داخل شهر خوست به اتهام بی‌حجابی و روابط نامشروع بازداشت نموده اند خیلی مبالغه آمیز است.

همچنان گروه راستی آزمایی افغان فکت ویدیوی یک کانال یوتیوب را که به تاریخ ۱۰ میزان به نشر رسیده است ارزیابی نمودند این برنامه در مرکز شهر خوست تصویربرداری شده است و در این برنامه‌ی ۲۶ دقیقه ی در بین هزاران مرد تنها چند زن محدود در شهر گشت و گذار دارند و آنها همچنان چادری افغانی به سر دارند. ویدیو به وضاحت بیانگر جامعه مردسالار و زنان حجاب دار است. ویدیو را در لینک زیر تماشا کرده می‌توانید:‌

در نهایت میرزاقلم به خبر مذکور نشان «خبرهای سرچوک» را اهدا می‌نماید، زیرا معلومات نادرست از یک منبع نامعلوم، مشکوک و غیرموثق در اختیار رسانه ها قرار داده شده است تا ذهنیت عامه را منحرف سازد و واقعیت ها را پنهان کند.

 

 

 

بیشتر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button
× ارسال پیام؟